browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Vad är Google Snippet?

Posted by on juni 29, 2017

Google Snippet är ett sammanfattande informativt utdrag som presenteras ovanför Googles organiska sökresultat. Tanken är att denna information ska ge svar på den fråga som använts vid en sökning på Google. Därmed presenteras ett svar utan att besökaren behöver klicka sig vidare.

Varför ska du ha snippet?

Att få bra ranking på Google är inte lätt. Det är ett långsiktigt arbete som tar tid – utan att man med säkerhet vet att man kommer få ett toppresultat med tiden. Google Snippet kan ses som en ”genväg” till toppen.

Med en text optimerad för Snippet kan du alltså över en natt ta ”nollan” och ligga före alla organiska resultat och konkurrenter som med SEO-arbete kämpar hårt för att komma uppåt. Men är det värt det? Jag skulle vilja vända på frågan och säga ”Skulle du vilja att din konkurrent låg där?”

AHRF har gjort en undersökning som visar att 8,6% av alla klick går via Google Snippet. Det är alltså långt från alla som söker och klickar sig vidare som väljer att klicka på Snippet. Men det är trots allt 8,6%. Ligger du idag på 12:e plats på ett ord som har 2000 klick att slåss om per månad är det inte många som kommer in på din sida via Googlesök. Får du 8,6% av dessa genom Snippet är det ca 160st. Ta dem själv – eller ge bort dem.

Search Engine Watch sammanfattar fördelarna med:

  • ” Snippets drive more traffic to your site.
  • Snippets boost brand visibility in Google SERPs.
  • Snippets increase trust and credibility.

Hur optimera för Google Snippet?

I samma artikel som jag hänvisar till ovan (Search Engine Watch) tar de även upp flera punkter kring hur man optimerar för Google Snippet. Jag kompletterar de även med egna tankar.

  • Antal ord

Google Snippet består av en kort sammanfattande text. Du ökar därmed chansen om du har en sammanfattande text som tydligt beskriver ordet någonstans på din webbplats. Personligen tror jag att ju högre upp denna sammanfattning kommer desto större är chansen att Google uppfattar den som bästa alternativet. När SEMrush gjorde under undersökning visade det sig att ca 60% av alla Snippet hade en textlängd på 40-50 ord. Det fanns både kortare och längre. Men denna längd dominerade stort. Försök alltså ge ett kort svar som Google kan plocka upp.

  • Som svar på en fråga

Meningen med Google Snippet är att ett svar ska ges direkt på den fråga som ställs. Den som söker efter ”Vad är cyklamen?” ska där kunna läsa att det ”är en art i cyklamensläktet i familjen ardisiaväxter som är vildväxande i östra Medelhavsområde”. Ett tydligt svar på frågan alltså.

Utforma din text som FAQ så hittar du rätt stil.

  • Fakta – inte personligt

Jag har sett roliga snippet där personliga åsikter har kommit med. Men det får nog ses som undantag än en regel. Gissningsvis har du mindre chans om du skriver ”Brysselkål är det äckligaste du kan äta….”(även om jag kan hålla med) . Håll dig objektiv och tydlig mot fakta. Det kan låta självklart men det är otroligt lätt att lägga värderingsord i texter utan att man tänker på det.

  • Tabeller

Hela 29% av Snippets är tabeller. I alla fall i USA då jag räknar med att SEW gör sina undersökningar på den amerikanska marknaden. Det är extremt mycket. Jag har svårt att tro att hela 29% av de frågor som kan besvaras i en Snippet passar att besvaras med en tabell. Men helt klart är att tabeller prioriteras.

  • Listor

Det är även mycket vanligt med olika slags listor. Detta inte minst när det gäller ”How-to”-frågor. Här är ett exempel på frågan ”hur göra lasagne?”.

snippet lista

Nu är det tydligt att texten inte är helt optimerad för Snippet men att den ändå har fått denna plats. Google har nämligen valt att sätta 1-6 trots att det inte finns i texten på samma sätt.

Om du gör en guide eller annan lista som önskas synas i Snippet så gör tydliga punkter. Det kan vara punktform, med siffor eller med utmarkerade underrubriker. Se till att det inte blir för mycket text under varje punkt. Kanske sammanfattande text i början?

Ett exempel kan ses på bilden nedan.

Här har skribenten valt att svara på frågan ”vad ersätter en kattförsäkring” genom att göra det i punktform. Varje punkt har först ett sammanfattande ord och sedan en förklaring. Just denna Snippet visar även på hur Google kan mixa ihop fakta från olika delar av en webbplats vilket kan bli lite märkligt.

För det första så syns inte denna om man söker på ”Vad ersätter en kattförsäkring?” vilket man borde kunna tro. Då ligger ett försäkringsbolag etta och någon snippet finns inte. Denna Snippet kommer istället när man söker på ”bästa kattförsäkring”…

Rubriken och texten är ett utdrag från en bit ner på kattförsäkring.nu. Jag skulle gissa att ägarna av domänen även uppskattar att de fått snippet på ”bästa kattförsäkring” istället för ”Vad ersätter kattförsäkringen?”

Men bilden på Moderna då? Den har Google plockat från samma sida men längst upp på sidan. Bilden ligger alltså inte på samma ställe som texten. Gissningsvis har Google tagit den bilden eftersom den ligger bredvid en text där det står ”Bästa kattförsäkringen 2017”.  Problemet (?) blir att det knappast är användarvänligt. Det ser nämligen ut som att Snippet ägs av Moderna och att det är den sidan man kommer till om man går vidare. Men så är det alltså inte.

Ännu roligare blir det här. Kolla på domännamnet som snippet är tagen ifrån – och var bilden är tagen ifrån. Två olika domäner…

Använd om ord som används

När Simon Nyström startade sin nya lånesajt med namnet ”Sekina” så funderade jag på vad han fått ordet ifrån. Jag googlade både på ”vad är sekina” och ”vad betyder sekina”. Men någon snippet dök inte upp.

Om man istället väljer att söka på ”vad är hammare” så kommer snippet från Wikipedia. Men om jag skulle fråga 1000 personer ”Vad är sekina?” och ”vad är en hammare?” så skulle nog de flesta klara den andra frågan i alla fall.

Man skulle ju kunna tro att snippet är ett slags komprimerat uppslagslexicon på svåra ord. Men jag tror inte det. Personligen tror jag det är lättare att få snippet på ett ord som används än ett ord som nästan aldrig används.

Hade jag för 2 månader sedan försökt få snippet på ”vad är covfefe?” så skulle jag troligtvis inte fått det. Men efter den roliga hysterin kring Trumps felskrivning (?) valde jag att ge det ett försök. Fem timmar efter att artikeln ”Vad är covfefe?” publicerades hade jag snippet.

Kan det vara så att Google skapar snippet på fraser de ser har en viss sökvolym eller frågor som på något sätt är återkommande?

Sök alternativa fraser

Tror du att konkurrensen är för hård för att ta Google Snippet? Att frasen ”ägs” av Wikipedia och att de kommer behålla den framöver. Jag gissar att det finns en del fraser som nästan är vigda åt Wiki och som därmed är svåra att sno åt sig. Men, precis som inom SEO, kan det vara värt att se över alternativ fraser och uttryck.

Så här såg det ut 29/6 2017

Vad är Google Snippet? – Ingen snippet  Binero etta på serpen

vad är google search snippet – Ingen snippet. Google etta (Developers.google.com)

vad är featured snippet – Ingen snippet. Google etta (Support.Google.com)

Mänskligt sett är detta exakt samma fråga. Men Google delar inte alltid våra mänskliga tankar, ideal och sökmönster. Jag testar att med denna artikel försöka få snippet på ”Vad är Google Snippet?”. Om jag lyckas? Det får vi se framöver.

/ Skribentus – The Snippet Huntersnippet hunter

(Undrar du varför jag stavat Snippet med stort S i hela texten? – Det gör jag med)

 

Comments are closed.