Hoppa till innehåll
Hem » Sälja affiliatesida? Värdering och försäljning

Sälja affiliatesida? Värdering och försäljning

Skribentus har vid ett par tillfällen sålt affiliatesidor. En gång hade sidan vuxit sig så stor att den köptes upp av en ”gigant” på marknaden. Men vid de flesta tillfällen har det snarare handlat om att minska portföljen och fokusera verksamheten mot vissa områden. Efter att ha diskuterat ämnet med en branschkollega (som en gång jobbade på Skribentus) bestämde vi oss för att göra följande intervju på ämnet. David på Iamgrowth jobbar både med affiliate, SEO och att köpa/sälja både företag och enstaka webbplatser.

Det viktigaste först – Vad påverkar värdet av min affiliatesida?

Värdet av din affiliatesida påverkas av flera faktorer. Vilken nisch du verkar i, vilka samarbetsavtal du knutit till din sida och sidans storlek är alla viktiga punkter. Den viktigaste punkten av dem alla för att värdera en sida är dock dess resultat. Affiliatesidor värderas på en multipel gånger sidans månadsintäkt. Beroende på tidigare nämnda faktorer – nisch, storlek, avtal med mera – kan värderingen uppgå till allt från 12–40 gånger månadsintäkten.

Men jag har ju lagt ner hundratals timmar på sidan – ger det inget värde?

Det är alltid bra att lägga ner tid och energi på sin affiliatesida för att maximera resultatet. En köpare med kunskap inom affiliate kan enkelt avgöra vad som är en välarbetad sida och inte. Men att du lagt ner hundratals timmar på din sida ger inget värde i sig – det gäller att du lagt ner timmarna på rätt saker.

Hur kan jag själv påverka värdet inför försäljning?

Det finns flera sätt du kan öka värdet inför att du ska sälja din affiliatesida. En av de absolut viktigaste, och mest effektiva, delarna är att investera i din sökmotoroptimering. En stor del av sidans resultat bygger på hur väl du kan generera organisk trafik. Se därför till att bygga upp en stark länkprofil och optimera sidans innehåll för att maximera den inkommande, organiska trafiken till din sida. En sida med hög organisk trafik kommer alltid vara mer attraktiv än en sida beroende av annonser.

Du bör också kapa onödiga kostnader och maximera provisionsavtalen knutna till din affiliatesida, för att visa på maximal lönsamhet. I och med att kostnaderna för att driva en affiliatesida är relativt låga kommer köpare förvänta sig hög lönsamhet.

Gör dock inte misstaget att dra ner på produktionen av content under försäljningsprocessen. Vid första anblick kommer det se ut som att sidan har extremt låga kostnader och går ”nästan av sig självt”. En van köpare vet dock att ”content is king” och innehållsproduktion är en viktig återkommande faktor för att underhålla och utveckla affären.

När den är värderad – Hur hittar jag köpare?

En stor del i att få ut det mesta av sin försäljning handlar om att hitta rätt köpare. Under tiden du drivit din affiliatesida har du kanske skapat dig ett nätverk inom branschen. Undersök intresset i ditt nätverk och försök identifiera personer med kunskap inom din aktuella nisch.

Det mest effektiva sättet att hitta rätt köpare är dock, i regel, att vända sig till en företagsmäklare. En företagsmäklare har ett stort nätverk av potentiella köpare och kan matcha din sida mot rätt person. Mäklaren ser också till att processen hanteras professionellt och korrekt, och att du får högsta möjliga pris för din affiliatesida.

Vad bör jag tänka på vid försäljning?

En köpare har sannolikt större planer än att behålla din sida på dess nuvarande nivå. Köparen kommer vilja fortsätta utvecklingen framåt. När du tar klivet ut på marknaden bör du därför vara noggrann med att understryka webbplatsens potential. Går det att bredda hemsidans nisch? Kanske går det att expandera till fler länder? Se till att påtala det för potentiella köpare!

Måste man ha konkurrensklausul?

Det är standard att köpare vill ha med en konkurrensklausul, för att bevara marknadsandelar. En sådan klausul förhindrar dig som säljare att starta ett nytt projekt, vanligtvis i 1–2 år, men bara inom samma nisch. För just affiliates är det vanligt med konkurrensklausuler inom direkt konkurrerande nischer.

Säljer du en affiliatesidor inom mode och kläder kan du inte räkna med att starta upp en ny liknande sida direkt efter försäljningen. Däremot brukar det vara tillåtet att starta upp en sida inom mobilabonnemang eller något annat som inte påverkar köparen.

Även om köparen anser en konkurrensklausul vara ett krav har du alltså möjlighet att starta ett nytt projekt direkt efter försäljningen. Detta förutsatt att du väljer en annan vertikal för din nya affiliatesida.

Vad är vanligaste felet som jag som säljare gör?

Ett av de vanligaste misstagen bland säljare är att inte tillräckligt värdera betydelsen av ett ägarskifte. Du vet säkerligen allt om hur din sajt fungerar – du känner den utan och innan. Men kommer det vara lätt för köparen att sätta sig in i din roll? Se till att underlätta ett ägarskifte genom att minimera din betydelse i sidans framgång. På så sätt blir försäljningen smidig och du kan börja fokusera på ditt nästa projekt så snabbt som möjligt.

En annan vanlig miss är att övervärdera din egna affiliatesida. Du ser förstås stor potential i webbplatsen och du ska berätta om potentialen för köparen. Men du kommer inte få betalt för hur webbplatsen kan komma att prestera om 12-18 månader. Du får betalt för hur den har presterat senaste 6-12 månaderna.