Hoppa till innehåll
Hem » Intervjuer som en del av SEO-arbetet

Intervjuer som en del av SEO-arbetet

Följande är en intervju med Daniel Martinsson på Kigetson.se.


Ert företag har valt att intervjua andra företag inom branschen. Vad ser ni för fördelar med det?

De fördelarna vi ser med gästbloggning är bland annat ökad auktoritet (Domain authority). Genom att intervjua människor i samma branch visar din målgrupp och sökmotorer att ditt företag har djupgående kunskaper i ämnet. Detta kan bygga din trovärdighet och auktoritet och i förlängningen få användarna att lita mer på ditt varumärke. 

Unikt innehåll: Intervjuer är en utmärkt källa till unikt och värdefullt innehåll. Det är svårt för dina konkurrenter att duplicera innehåll som är baserat på dina intervjuer. Detta gör att du kan skilja dig från mängden och erbjuda något som din målgrupp inte hittar någon annanstans.

Relationer och nätverk: Genom att intervjua andra företag inom branschen bygger du upp relationer som kan vara ovärderliga. Det kan leda till samarbetsmöjligheter, gästblogginlägg, och andra partnerskap som kan gynna både din webbplats och dina affärsmöjligheter.

Hur länge har du gjort det här? 

Vi är precis nya inom detta men har redan sett stora fördelar igenom att trafiken till vår hemsida har ökat avsevärt.

Ser du det bra utifrån SEO-perspektiv?

Ja, intervjustrategin är fördelaktig ur SEO-synpunkt som t.ex.

1.Sökordsoptimering:

Genom att ta med relevanta sökord och fraser i dina intervjuer kan du öka synligheten för sökningar som är viktiga för din bransch och målgrupp. 

2.Länkar och bakåtlänkar:

När andra företag delar din intervju på sin webbplats eller sociala medier kan det skapa naturliga länkar till din webbplats. Sökmotorer uppskattar bakåtlänkar av hög kvalitet, vilket kan förbättra din webbplats ranking. 

3.Nytt innehåll:

Sökmotorer älskar färskt, uppdaterat innehåll. Genom att regelbundet lägga upp nytt innehåll på din webbplats är attraktiv för både användare och sökmotorer.

Är det många som erbjuder sig att även intervjua tillbaka så ni får länkar?

Vi har upptäckt att när vi genomför intervjuer med andra företag är många människor villiga att dela och länka till intervjun på sina egna webbplatser och sociala medier. Detta kan generera värdefulla bakåtlänkar till vår webbplats och öka vår onlinenärvaro. 

Något ni tänkt på och kan tipsa andra om gällande intervjuer?

Här kommer lite av våra tips som ni kan ta med till er nästa intervju.

1:Ha ett tydligt mål för varje intervju och förbered öppna, undersökande frågor för att samla in värdefull information från intervjupersoner. 

2:Skapa en konsekvent intervjustil och format över tid. Detta hjälper till att skapa igenkänning bland din målgrupp. 

3:Inkludera bilder eller videor i dina intervjuer för att göra dem ännu mer engagerande. 

4:Följ och delta: När intervjun har publicerats, fortsätt att engagera din publik genom att svara på kommentarer