Hoppa till innehåll
Hem » Framgång på nätet – Ta efter din storebror (exempel Advisa)

Framgång på nätet – Ta efter din storebror (exempel Advisa)

Hur kan ett företag vända förlust och uppsägningar till kraftig vinst på bara några år? Genom att satsa på digital närvaro och ta efter sina konkurrenter. Det är i alla fall slutsatsen jag drar när jag tittat på Advisas förändring gällande digital närvaro under de senaste åren.

Under 2017 har jag skrivit ovanligt mycket om låneförmedlare. Inte oväntat då dessa tar en allt större del av kakan gällande privatlån. När affiliates märker det droppar beställningar på texter in på löpande band. Den kundgruppen är minst sagt snabba på att fånga upp trender. Jag har även varit med och byggt upp den egna sajten låneförmedlare.net vilket gjort att jag varit tvungen att läsa på extra mycket om vissa företag.

Det har varit en intressant resa. Både eftersom jag är intresserad av finansvärlden överlag men även ur perspektiv utifrån SEO, konvertering, Adwords m.m. Här är mina slutsatser.

2015 – Ett företag som faller fritt

Året är 2015 och resultatet för Advisa är knappast lysande. Tidningen Breakit skrev i augusti 2015 att företaget varit tvungen att säga upp 40 personer. Tidigare år hade företaget haft stort fokus på telemarketing men insåg nu att det var dags att lägga om fokus. Fredrik Lindahl som då var finanschef kommenterade förändringen till tidningen att de nu skulle lägga om fokus och dra ner på telemarketing. Istället var det den digitala närvaron som skulle öka.

Hur sker då detta?

Ny hemsida – titta på storebror

Här nedan visas hur Advisas hemsida såg ut 2015. Detta alltså innan den stora ”digital revolutionen” påbörjats med full kraft. Bilden visar vad som var högst upp på hemsidan och det som besökaren i första hand läste och påverkades av.

Samma år såg Lendo ut så här:

Det är relativt stor skillnad på deras hemsidor både gällande layout, text och budskap. Även om deras tjänst är väldigt lika. Det handlar om att jämföra banker. Men med tiden är det inte bara tjänsten som är lika – utan även hemsidorna.

År 2017 ser det nämligen ut så här. Först Advisa – Sen Lendo.

ADVISA

LENDO

Märk likheten med information till vänster, kvinna i kavaj i mitten och låneansökan till höger. Är det en slump att Advisa bygger om hemsidan och ”kopierar” Lendo. Jag tror inte alls det. Man ser på företag som är betydligt större än dem och tar efter vad som uppenbarligen fungerar. Om Advisa skulle hålla med om mitt resonemang – knappast.

Ta longtail med hjälp av storebror

Har du aldrig tecknat att privatlån via en låneförmedlare kanske du inte är helt insatt i hur det fungerar. Eftersom Lendo till stor sannolikhet är det starkaste varumärket på marknaden så kanske du söker på ”hur fungerar Lendo”. Då kommer du få följande svar:

Advisa har både tagit snippet och förstaplatsen.

Skulle vara intressant att veta hur Lendo ställer sig till att Advisa (en av deras största konkurrenter) använder deras egna bilder på dess hemsida.

Att försöka synas på andra varumärken än sitt eget är Advisa absolut inte ensamma om. Jag sett mängder av låneföretag som jobbar på samma sätt. Däremot har jag inte stött på en enda detaljhandel som jobbat på liknande sätt. Kanske borde jag skriva en artikel ”Contentor – Vad gör de och hur kan de hjälp dig” på Skribentus.se (Nej, det kommer inte att hända även om de får länk här).

Nativ Marketing (eller vad ska vi kalla det)

Jag vet inte exakt vad det kallas. Men Advisa har skapat en webbplats som enbart består av artiklar om hur fantastiskt det är att samla lånen och få en lägre kostnad. Artiklar man länkar till från annonser på Facebook. Det är en imponerande samling av artiklar som lätt delas vidare och kommenteras av de som är på Facebook. Har Lendo något liknande? Jag har inte hittat det.

Klar förbättring

I augusti 2015 stod det på hemsidan ”Advisa har sedan starten 2011 hjälpt 124 578 kunder med sina lån”. Det var alltså resultatet efter fyra år med fokus på telefonförsäljning.

I september 2017 stod det ”Advisa har sedan starten 2011 hjälpt 233 309 kunder med sina lån” Detta efter att ha lagt om sin strategi och under två år satsat på digital närvaro.

Fyra år med telefonförsäljning gav alltså ungefär samma resultat som två års god digital närvaro. Det om något visar att det är viktigt att synas online.

Rätt eller fel – Snyggt eller fult. Jag tycker mest det är intressant och häftigt att se hur Advisa snabbt kunde ta sig an de utmaningar som finns online.