Texter på internet bör vara lättöverskådliga och skrivna på ett sätt som gör att både besökaren och Google hittar informationen. Det gynnar din SEO, din konvertering och din trovärdighet. Om du väljer att inte alls var tydlig kan till och med konkurrenten ranka före dig. Så är fallet med Klarna.
Vad är en bra SEO-text? Ibland får jag frågan och svaret jag ger är att det är en riktigt bra text med användaren i fokus. Svara på de frågor som besökarna troligtvis har när de besöker din sida och gör det tydligt. Med tydlighet kommer användarna snabbt hitta vad de letar efter och Google förstå vad sidan handlar om. I ett test har vi även sett att en tydligt strukturerad text rankar bättre än samma text men med sämre struktur.
Vad kan då hända om man slarvar? Då kan konkurrenterna gå om dig.
Klarna – Inte så ”smooth”
Om du handlar via Klarna kan du välja att betala fakturan under flera månader via delbetalning. Men då uppkommer ränta. Kanske vill du veta hur mycket räntan är innan du bestämmer dig för alternativet.
Men Googla ”Ränta Klarna” eller liknande termer och du kommer se att det inte är Klarna som ligger etta. Det är rätt ovanligt att ett företag inte rankar högst på sitt eget varumärke när sökningar som innehåller varumärket sker – men så är det i detta fall. Det kan eventuellt tyda på att informationen kring räntan hos Klarna inte alls är tydlig. Det är i alla fall min gissning.
Så här ser sökresultatet ut:
Att inte ligga etta på en sökning som sker mot ett företagsnamn och där besökaren söker efter relevant information är inte smooth. I detta fall ligger istället en artikel från Smslånonline först. En artikel med en rubrik som kanske inte är speciellt fördelaktig för Klarna.
Men varför?
Varför rankar en sida om smslån bättre på ”Ränta Klarna” än företaget som man egentligen söker efter?
Svaret kan hittas i strukturen på Klarnas hemsida och hur man väljer att presentera räntan. Testa själv – Försök att hitta räntesatsen för privatpersoner hos Klarna. Klarna Färdiga Gå….Det är inte smooth att hitta räntesatsen.
Nästa gång du ser att någon rankar före ditt eget företag på sökningar som uppenbarligen är tänkta mot ditt företag kanske du bör fundera på hur tydlig du är med informationen. Är din text tydlig, informativ och användarvänlig?