Hoppa till innehåll
Hem » Hur UNIK behöver en text vara (Del 2)

Hur UNIK behöver en text vara (Del 2)

Hur farligt kan det vara att ta leverantörens text och ha på E-butikens hemsida? Det går ju snabbt att använda texten och det är ju billigare än att köpa från en skribent. Efter min test vågar jag påstå att det är livsfarligt. Om du vill synas på Google.

För någon vecka skrev jag blogginlägget ”Hur UNIK behöver texten vara” och intervjuade ”SuperAndy” kring hur han resonerar kring unik text i sitt journalistiska arbete. Ni som läst inlägget vet att jag i slutet skrev att gjort en test. Hur stor skillnad kan det göra att byta ut en text som är kopierad från en leverantör till att ha helt unik text? Här kommer svaret.

Förutsättningen

Fick frågan av en gammal ”barndomskompis” varför han inte alls rankade med hans produktsida om klassikplattan (en av de absolut vanligaste produkterna inom betongplattor). Vid en snabb koll visade rankingverktyg att han inte ens låg på inom de 100 första platserna. Lite kul att till och med CDON låg före med produkter där man presenterade musik (plattor) med klassiker = klassiker platta

Jag bad dem ändra title och description samt byta ut texten så att inget längre var kopierat. Självklart kunde det även finnas andra orsaker bakom en dålig ranking men då jag själv är ”besatt” av att orden gör skillnad så började vi med denna åtgärd.

Efter ett par dagar låg hans sida på åttonde plats. Om det påverkar hans försäljning nämnvärt vet jag inte men det visar hur extremt viktigt det är att ha unik text.

Hur UNIK måste texten vara?

  • Börja med att ha unik text
  • Börja med att ha unik text på alla produkter och kategorier

Det är steg ett.

Det är steg två.

För vissa räcker det med de första punkterna för att komma långt. Personligen gillar jag struktur, mervärde och extra unik content. Men jag är ju lite partisk i frågan.

Men det tar ju tid och kostar pengar…

Ja, ingen har sagt att SEO går snabbt. I alla fall inte någon seriös. Men att gå från 100+ till 8:e platsen gick ändå rätt fort. Det är ändå ett stort steg på väg.

Har du kopierade produkttexter och vill förbättra din SEO påstår jag att unika texter/titlar/deskription (TEXTER) är absolut första steget. Men det är jag det.