browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Guldläge på nätet 3 – Läs INNAN du köper SEO

Posted by on november 13, 2017
  • Personlig recension på senaste utgåvan av ”Guldläge på nätet”.

Guldläge på nätet Upplaga 2

Guldläge på nätet Upplaga 3

Boken ”Guldläge på nätet” kom ut i sin tredje upplaga i somras. Kortfattat så är det inte jättestora skillnader mot tidigare upplagor även om uppdateringar skett gällande ”utvärdering, vanliga myter inom SEO-optimering och tips på bra sökkommandon.”

De har även ändrat något gällande rekommendationer kring hur sökord ska användas samt landningssidor byggas. Inga fundamentala ändringar – men ändå ändringar som kan göra stor skillnad.

 

För E-handlare oavsett intresse av SEO

Dagens Analys skriver ”Årets bok för alla digitala marknadsförare” och Anders Ivar skriver ” Driver du webbutik är det här ett riktigt bra verktyg under förutsättning att du är intresserad av sökmotoroptimering”.

Jag vill påstå att boken även är perfekt för dig som INTE är intresserad av SEO. Det är en perfekt bok även för dig som INTE är digital marknadsförare. Du har fullt upp att driva din E-handel att du inte har tid att skriva titlar, skapa länkar, göra strukturer osv. Men du vill ändå gärna synas på Google.

I mina ögon är nämligen boken en slag minihandbok i ”att köpa SEO”.

Lär dig vad som säljs

Kan du inget om bilar så förstår du inte ett skit när mekanikern berättar att ”styrleden måste bytas på grund av att avosmuttern sitter snett på vinkelväven” (nej jag kan inget om bilar som ni ser). Du kan bara nicka och betala. Samma sak sker ALLDELES FÖR OFTA inom SEO.

Duktiga försäljare inom SEO lyckas övertala E-butiker att SEO är jättebra och att de bör lägga si och så mycket pengar på detta. I säljsnacket finns en hel del svåra ord – som i alla fall låter bra. Under de år jag jobbat som skribent inom SEO-branschen har jag mött flera företagare som varit missnöjda med sitt seobolag. Ibland med all rätt. Jag håller i alla fall inte med om företagen när de säger saker som:

”Onpage behöver inte göra något alls framöver, det är bara länkar som gäller”

” Duplicerat innehåll är inget du behöver bry dig om”

”Bindningstid på 12 månader är helt normalt för annars kan vi inte bygga långsiktigt”

”Nej, relevans är inte viktigt för länkkraften, vi bygger enbart från blandade sploggar”

”Självklart ska du lägga 8 000 kr i månaden på SEO när du idag omsätter 16 000 kr i månaden”

”Vi kan bara optimera mot fem ord i taget”

”Vi jobbar bara med etisk SEO” (Klassisk SEO-humor)

”Vi kan Google för vi är Google Certifierade”

Samtliga citat är tagna ur verkligheten. Tro det eller inte – men det är sant.

Självklart jobbar SEO-bolagen olika oavsett om det handlar om onpage, offpage eller utvärdering.  Det finns stora likheter – och olikheter. En del är fantastiskt duktiga och hade jag behov av SEO skulle jag lätta anlita XXX. Andra jobbar något sämre. Allt beror på vad man vill ha. Precis som skribenter. En del är bra på vissa saker – andra på annat.

Men ta två timmar och läs ”Guldläge på nätet”. Då får du exempelvis vet att:

  • Uppdaterar du ditt innehåll ofta och lägger du till fler sidor med jämna mellanrum kommer du belönas för detta (s.73)
  • Duplicerat innehåll är ett stort problem på många sajter (s.74)
  • Det finns inga skäl, varken ekonomiska eller förnuftiga, till att bli inlåst i ett avtal med långa bindningstider (s117)
  • Länkar från relevanta sidor på starka sajter som placeras i text med en ankartext som är ditt sökord kommer ge allra mest för positionen (s88 men bör läsas i sitt sammanhang)
  • Din avkastning är en av de absolut viktigaste sakerna at titta på när du gör en analys och den är ett resultat av budget och mål. (I vissa fall kan nog halva omsättningen läggas på SEO – men tror inte det ska ses som standard…)  
  • Att i förväg lista ut vilka sökord som kommer att konvertera bra kan vara svårt. (s 35). (Varför då låsa sig vid exakt fem ord som inte kan bytas?)
  • De nämner däremot inget om Etisk SEO. Kan mycket väl bero på att det är ett ”hittapå-ord”.
  • De nämner inget om att vara Google Certifierad – eftersom det inte har med SEO att göra.

 Det tar maximalt två timmar att läsa denna lättlästa bok. Genom att göra det kan du snabbare avgöra om ditt SEO-bolag kommer att leverera vad du behöver. Av de företagare som kontaktat mig genom åren, på grund av missnöje på sitt SEO-bolag, så hade 4 av 5 inte läst boken. Jag får utgå från det då dessa 4 aldrig valt sitt SEO-bolag om de läst boken och insett vad SEO egentligen handlar om. Jag är inte SEO-expert, inte ens i närheten, men jag har i alla fall läst Guldläge på nätet tre gånger nu. Varje gång slår det mig att de som köper SEO borde läsa boken. Kanske är det de som kan få ut maximal ekonomisk vinning.

Rekommenderas till:

Som många andra så kan jag rekommenderar jag den till E-handlare och företag som av någon anledning vill synas på Google och har intresse för SEO. Men jag vill däremot bredda min rekommendation. Är det en grupp som ABSOLUT bör läsa den så är de har noll intresse för SEO och funderar på att ringa ett par bolag för att få hjälp med detta. Läs boken – så slipper du de värsta nitarna.

Det enda jag saknar är….

Det är bra med uppdateringar även jag fortfarande tycker att offpagedelen är i minsta laget. Det är kanske den mest avancerade delen inom SEO men får fortfarande ca 10 sidor av bokens hela innehåll. Längtar fortfarande till när författarna skriver ”Guldläge på nätet – Beware of the penguin” och lägger större fokus på länkarna. Men det återstår att se om den kommer eller inte. För att boken snabbare ska komma ut på marknaden så har jag skapat omslaget redan. Självklart får ni använda den om ni vill….

 

 

 

Comments are closed.