Hur man skriver den perfekta titeln för sökordsoptimering

  • av

(Gästbloggsinlägg av Adam Axelsson)

Många tror att en titel är en enkel del i att uppnå högre position i googles sökmotor. Titlar har dock mer potential än vad många tror, och kan göra stor skillnad på hur många klick du får från google.

Exempel:
Skribentus – En skribentbyrå

SEO-Skribent med 10 års erfarenhet – Skribentus – Content is King

Vilken av dessa som ger sökaren och google mest information i dessa fall är rätt självklart.

Vad är en title-tag?

En title tag är ett HTML element som används för att specificera titeln för en websida.

I HTML form ser en titel-tag ut såhär:
<title>Skribentus – En skribentbyrå</title>

Det huvudsakliga syftet är att berätta för sökmotorn och besökaren vad dom kan förvänta sig av hemsidan. Det är även titel-taggen som syns i sökfältet och när någon delar en websida på sociala medier. Det är superviktigt att en titel-tag förmår användare att klicka på ens länk i sökresultaten, men andra anledningar är minst lika viktiga:

  • Första intrycket räknas. Din titel-tag är oftast det första en besökare till din hemsida ser, så det är viktigt att ge ett bra första intryck av ditt varumärke.
  • Varumärkesövertag: Man litar på väletablerade företag. Om du är ett välrenommerat namn i din industri, och har ditt varumärkesnamn i din titel kan det öka klicken du får från sökfältet markant.
  • Google gillar dig! Ju mer information du kan mata googles algoritmer med, desto mer kommer de hjälpa dig nå fler besökare i deras sökmotor. Därför brukar en titel som innehåller nyckelord som besökare söker på synas mycket högre.

Vad är skillnaden mellan en titel-tag och en H1-tag?

Det är helt olika HTML-tags. Problemet uppstår ofta när titeln och din H1 tag är detsamma.

Olika WordPress teman hanterar titel-tags annorlunda, vissa använder de som standard HTML-tag i början av en artikel, medan andra tillåter dig att ändra detta för att manipulera sättet Googles sökmotor läser av din hemsida.

Ofta spelar vetskapen om denna skillnad inte så stor roll, då Google är tillräckligt smart för att själva förstå skillnaden, och dina besökare märker definitivt inte någon skillnad.

 

Men hur märker du skillnaden?

En H1-tag kan inte, om du inte själv manipulerar din sökfältstitel, synas i sökresultaten. Däremot kommer en titel-tag automatiskt synas i både sökresultaten och överst i din webläsare. Som tidigare nämnt kommer även titel-taggen synas när du delar en artikel på sociala medier.

Nu när vi har pratat om vad en titel-tag är och hur den spelar roll, ska vi försöka bryta ner de olika aspekterna som gör en titel-tag till en bra sådan.

Det första du måste veta är “reglerna” om hur din titel-tag syns I sökresultaten. Google kommer automatiskt förkorta din titel i sökresultaten ifall din titel-tag är längre än 50-60 tecken. (Egentligen är det baserat på pixlar, men att använda 50-60 tecken som utgångspunkt är bra.

Att kontrollera den beskrivande texten under URL-länken är svårare då Google automatiskt visar den texten de tycker är mest relevant i förhållande till sökordsfrasen.

Andra tips på saker du behöver tänka på för att få potentiella besökare att klicka på din titel:

  • Att använda endast versaler i en titel ser ofta väldigt ”skrikigt” och oprofessionellt ut i sökresultaten. I Sverige är kotymen att vi endast använder en versal på första bokstaven i en mening och resterande bokstäver som gemener.
  • Få med ditt varumärke i slutet (eller början) av din titel.
  • Skriv för människor och inte för sökmotorn. Detta är ett vanligt misstag många som precis börjat med sökmotorsoptimering gör. Att proppa din titel-tag med nyckelord i hopp om att synas högre i sökresultaten är inte en bra idé. Googles algoritmer är för smarta för att gå på detta trick och det ser ofta sämre ut för sökaren. En tydlig titel är alltså att föredra!
  • Se till att alla dina titel-tags är unika för dina olika websidor på din hemsida. Detta kan skapa förvirring hos både besökare och googles algoritmer och resultatet kan bli att ingen av dem syns särskilt högt i sökresultaten.
  • Se till att titel-taggar finns på alla dina websidor! Att detta inte är fallet är vanligare än man tror.

Bonus tips!

Titel-taggen blir även automatiskt din url-adress. Att förkorta denna är ett bra sätt att göra din websidas URL mer användarvänlig

Skribent:
Adam Axelsson

Adam jobbar som egen företagare inom online marketing och har särskilt intriktat sig på sökmotorsoptimering . Adam är grundare av hemsidan abono.se som jämför och listar svenska mobiloperatörer.

VILL DU GÄSTBLOGGA – Kontakta mig här

 

 

Hur skriver man den perfekta titeln för sökordsoptimering

Hur man skriver den perfekta titeln för sökordsoptimering

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.