Content Focus – Exempel från verkligheten (Enkla Juridik)

  • av

I min blogg ”Content is King” publicerar jag egna tankar, åsikter och tips kring hur man kan jobba med content för att synas bättre på Google. För dig som inte följt med kan exempelvis dessa artiklar rekommenderas:

Men nu är det dags att se hur andra jobbar med content. Tjänsteföretaget, E-handlaren och kanske skribenten. Vilka tips kan vi från de som jobbar med sin egen webbplats och försöker få mer besökare via SEO. Först ut är Niels Groenewegen, grundare av den Stockholmsbaserade juristbyrån Enkla Juridik, med deras sida enklajuridik.se.

Lite kort – Vad säljer ni för produkter/tjänster?

Vi är en juristbyrå i Stockholm som jobbar uteslutande med juridisk rådgivning till privatpersoner och småföretag. Vi hjälper till att lösa civilrättsliga tvister, upprätta avtal, driva in skulder och mycket mer. Vi jobbar enbart med fasta priser eftersom vi har märkt att det gör juridisk hjälp mer tillgänglig för fler människor. I branschen jobbar de flesta juristbyråerna fortfarande med timarvode, vilket ibland kan vara mycket dyrare för en privatperson.

Vad anser ni vara viktigast i arbetet med content?

SEO-perspektivet är för oss det allra viktigaste. Självklart ska content vara ytterst innehållsrikt, läsvänligt och problemlösande, men den sökmotorvänliga aspekten är den viktigaste för oss. Anledningen är att vi vill att så många som möjligt ska hitta in till vår webbplats så att vi kan få de att skicka in sitt juridiska problem till oss. På så vis maximerar vi antalet nya kunder med hjälp av SEO och högkvalitativ content.

Jag gissar att de juridiska termerna som ni använder inom branschen inte alltid speglar de sökningar som sker på Google. Hur möter man de sökningarna?

Genom att blanda informellt med formellt blir våra texter dessutom lättbegripligare.

Ja, det stämmer ganska ofta. Ett bra exempel är att folk vill klandra ett testamente. Klander av testamente är den korrekta juridiska termen för att en av arvingarna meddelar domstolen att han eller hon inte är överens med testamentets innehåll. Många söker däremot på sökorden ”överklaga testamente” eller ”ogiltigförklara testamente”. Då ser vi till att fånga upp de sökorden också genom att även använda de informella termerna i vår content. Genom att blanda informellt med formellt blir våra texter dessutom lättbegripligare.

Enstaka keywords eller longtails? (Om du bara får välja en)

Longtail. Inom privatjuridiken finns det en uppsjö av tänkbara sökfraser. Det gör att den juridiska longtailen inte bara är lång, utan även ganska tjock. Det finns mycket volym att hämta. Samtidigt är konkurrensen mycket tuff på de vanligaste söktermerna.

Vilket är ert bästa contenttips? Kan ni visa något på webbplatsen som ni är speciellt nöjda med?

Det viktigaste är att skriva mycket långa texter som svarar på varje tänkbar fråga som en läsare kan ha kring ett visst problem.

Vi har flera contenttips. Det viktigaste är att skriva mycket långa texter som svarar på varje tänkbar fråga som en läsare kan ha kring ett visst problem.

Sedan är det viktigt att texten är så läsvänlig som möjligt. Det uppnås främst genom att inte använda alltför svåra/tekniska ord, samt att meningarna inte ska vara för långa. Använd hellre punkt än komma. Ett bra exempel på vår webbplats är vår text om testamente til fast pris. Den texten är upprättat på så vis att vi rankar särskilt bra på testamente till fast pris, samtidigt som texten är upprättat på ett vis som beskriver testamenten generellt.

Har ni upplevt någon skillnad i hur Google värderar content under de senaste åren?

Inga extrema förändringar, men vi har märkt att strukturerad data tar mer utrymme på Googles resultatsida (SERP). Det har gjort att vi har tappat lite ranking på vissa sökningar där våra konkurrenter har varit skickligare. Vi håller på att ta igen detta.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.