browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Varför bloggar du?

Posted by on december 1, 2014

Som jag ser det finns en röd tråd som slingrar sig mellan alla de bloggar som finns på internet. Eller i alla fall en röd tråd som sammanbinder alla som bloggar. Det är målet med bloggandet. Alla vill marknadsföra.

Detta oavsett om det är en 14-åring som vill marknadsföra sig själv och därmed få personlig bekräftelse i kommentarer och antal besökare eller om det är företagaren som vill marknadsföra en produkt eller tjänst. En mycket vanligt marknadsföring är även åsikter och då inte sällan politiska. I detta fall handlar det om att marknadsföra en åsikt – en ideologi – en parti.

För tillfället spökbloggar jag åt fyra företag och privatpersoner och är fullt medveten om att den text jag skriver är marknadsföring. Men det är inte alltid kunden har funderat kring det mest väsentliga. När jag frågar om vad meningen med bloggen är svarar en del att de vill ha många besökare. Men att gå till ett bolag som jobbar med reklam och säga ”jag vill att många ska se mitt budskap” räcker inte. Vilken målgrupp ska se det? Vad är budskapet? Vad är det övergripande målet?

Många gånger kan man läsa tipset till bloggare att man ska ”skriva utifrån vilka läsare man har”. Jag håller inte med om det. Jag tycker man ska skriva utifrån vilka läsare man VILL ha. Det kan i vissa fall vara en stor skillnad. Om du når 1000 personer per dag men ingen är i din målgrupp så är det bortkastad marknadsföring.

För den som ska driva en SEO-blogg blir frågan detsamma. Vilken målgrupp har jag och vad vill jag få för resultat med min blogg? Är det för att få nybörjare att förstå SEO och därmed få fler intresserade av området? Eller handlar det om att få de mer etablerade inom området intresserade av bloggen för att skapa nätverk och lära ut och lära av andra?

Självklart kan man attrahera bägge delarna men risken är att man siktar så brett att man inte träffar målet.

 Vad gillar jag själv för bloggar?

Att läsa om Emelie 15 år som precis köpt en rosa jacka eller om vad Företaget Mysplagg AB tycker om sina egna varor är inte något som attraherar mig. Läste nyss en kommentar på en blogg där författaren menade att internet var fullt av ”ytlig kunskap”. Det håller jag verkligen med om. Allt för många säger väldigt lite och väldigt kort. Att lyckas med marknadsföring handlar om att våga tänka annorlunda och även i detta fall. Därför gillar jag bloggar som sticker ut. Bloggare som vågar stanna till och ge fördjupade analyser, diskussioner eller fakta inom ett ämne. De kanske inte vänder sig till den breda massan utan snarare till de som är djupt intresserade av deras ämne. Men genom att formulera sig på enkel svenska och ge förklaringar till det man diskuterar kan alla läsa och förstå. Det är dessa bloggar jag har favoritmarkerade och läser när inspirationen tar slut. Detta oavsett om de handlar om SEO, mode eller renovering.

 

Såg nyss en video som presenterades på en SEO-blogg. En video där VD:n för Pineberry blir intervjuad av ägaren av SEO-företaget TopDog. Två av de stora i Sverige inom denna bransch alltså. Kul idé att inte skriva bloggen utan att bygga upp den i ett videoformat. Men även här speglas den klassiska bilden avs snuttifiering. På 20 minuter hinner de avhandla ca sex ämnen. Det blir ca 3 minuter på varje ämne.

Tänk dig att du sitter och lyssnar på en av de största i Sverige inom sitt område. Så får du höra 3 minuter om ett ämne innan han byter ämne. För mig blev det retsamt kort – eller en aptitretare för kommande inlägg. Jag vet inte. Jag vet inte heller vad målet är med bloggen. Kanske har han lyckats extremt bra med sin marknadsföring – eller inte alls.

Jag kanske inte ens ingår i den grupp av människor som han vänder sig till. Skulle inte tro det. Orsaken att jag läser bloggar är enbart egoistiskt. Jag vill ha inspiration till mina egna texter och kommer aldrig att köpa bloggarens ideologi, produkt eller tjänst. Just inom SEO är det lite mer speciellt eftersom jag jobbar inom detta område – om än smala delar av det.

Mitt eget bloggande

Varje vecka skriver jag en rad blogginlägg. Både då till privata bloggar och företagsbloggar. Målet med dessa är marknadsföring men däremot skiljer det markant mellan vad för slags marknadsföring det handlar om. Det kan lika gärna handla om att skapa longtails på en företagsblogg som att göra en bloggare mer accepterad i ”finrummet” inom den bransch som hon bloggar inom.

Bloggar extremt sällan på min egen blogg. Så sällan att det knappast skulle kunna klassas som blogg. Här fyller varje inlägg ett helt individuellt syfte och denna gång var det ett svar till Christian Rudolph på Top Dog. Istället för att maila svaret till honom har jag lagt det här. Då får det fler syften. Det blir ett svar, det blir marknadsföring och det blir content. Tre överraskningar i ett.

Varsågod Christian – här är mitt kinderägg till dig. Hoppas det smakar gott.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.