browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Välja Logotyp

Posted by on september 24, 2014

SkribentusD15aR00aP01ZL-Tyler_mdmNär jag startade företaget Skribentus  för ca 7 år sedan var det två saker jag i första hand fokuserade på. Att välja ett bra företagsnamn och en snygg och talande företagslogotyp. Som företagaren behöver man inte satsa på reklam och stora annonseringar i första hand utan redan med små medel  nå de första kunderna.

Namnet blev Skribentus med tanke på att det är skrivkonsten som ligger i första hand som verksamhet hos mig och mitt företag. Med ett namn kopplat till språket latin ville jag förmedla att det fortfarande är pennans makt som råder – även om jag jobbar vid ett tangentbord.

Precis som namnet speglar verksamheten så skulle logotypen göra det. Prismässigt var det mycket stor skillnad mellan olika företag på marknaden och genom att söka runt lite gick det uppenbarligen att spara en hel del  när jag skulle köpa logotyp. Frågan är om det är så stor skillnad på de som erbjuder en billig logotyp mot de som vill ha det tiodubbla priset?




Hade inte så stor tanke på vilket design den skulle ha men ville att både skulle spegla företagsnamnet samt min verksamhet. Samtidigt bör man inte välja en logotyp design med allt för små detaljer. Även om jag i första hand hade planerat att använda den på visitkort var det flera företag som påpekade att jag aldrig vet vad jag kommer göra i framtiden. De små detaljerna gör det svårare att trycka på kläder m.m.

Som ni ser blev resultatet en fjäderpenna som med elegans skriver namnet. Designen lyfter fram det latinska samtidigt som det känns mer ”gediget” med en penna än ett tangentbord.

Så mitt tips för dig som söker en billig logotyp och funderar på hur den bör desginas är:

  1. Jämför priser – det skiljer rejält.
  2. Se till att logotypen speglar både din verksamhet, ditt företagsnamn och den känsla du vill förmedla.
  3. Designen bör vara långsiktig. Både gällande tidsaspekten samt funktion gällande var man ska kunna använda den.

Comments are closed.