browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Städning på Frammarsch

Posted by on mars 28, 2015

Efter några sporadiska inlägg på bloggen där jag bland annat skrivit ett vinnande inlägg (vann en Laptop via utlottning) om länkfisk samt ett längre svar till Topdogs VD angående intervjuer inom SEO-världen har jag nu beslutat mig för att ta bloggen lite mer på allvar. Det som främst fick mig att tänka andra banor var intervjun på Kurbanov.se där jag fick berätta lite om mina år som SEO-skribent och hur texterna har förändrats över årens lopp. Hade inte trott att intresset skulle vara speciellt stort men artikeln är i skrivandets stund delad 14 gånger på Linked In och sammanlagd delad på olika sociala medier 23 gånger. Det är faktiskt mer än hälften så många gånger som Simon Nyström fick sitt inlägg delat. Men då spelar vi i helt olika ligor.

Så uppenbarligen finns det ett visst intresse för texten inom SEO-världen också. Det handlar inte bara om tekniken, länkarna och strukturen. Vi som jobbar ”i det dolda” gör ett stort jobb och det är det jobbet jag tänkt börja dela med mig av i denna blogg. Så dagens första inlägg kommer handla om en tydlig trend.

Städning – En hård kamp

En sak som tydligt har förändrats under våren 2015 är att städbolagen verkligen börjat kriga om positionerna på Google. Antalet texter inom detta område har ökat markant. Detta då både gällande pressreleaser, artiklar och onpagetext. Då är det inte heller bara de stora företagen som börjat kämpa om placeringarna. Ett av de större städföretagen jag genomfört en del jobb åt är Strykfritt.se. De har över 2000 kunder runt om i Stockholm och ca 80 anställda. Samtidigt har jag skrivit en hel del åt asomiallt.se – ett litet Gävlebaserat städföretag med 4-5 anställda.

Självklart kan allt vara en slump. Att jag råkat få stora ordrar av städtexter precis nu. Men jag ser det hellre som en spegel av samhället. I höstas fick vi ny regering. En regering som i början lät mycket skeptisk till RUT-avdraget. Att i detta läge satsa på marknadsföring och SEO var kanske inte vad de flesta städföretag tänkte. De ville nog se lite vart allt tog vägen och vilka beslut som togs innan de tog beslut om att gå vidare. Skulle RUT försvinna skulle nog många blivit arbetslösa – det var i alla fall vad flera städföretag hävdade.

Så kom beslutet att RUT skulle vara kvar och i början av 2015 ökade ordrarna rejält inom detta område. Slumpen? Kanske. Eller inte.

Men detta betyder också att man inom SEO-världen borde kunna följa liknande trender, dra slutsatser och sedan göra drag i förväg. Likt många gör gällande att köpa på sig domäner med fina namn för att spekulera i att de kommer att bli mer värdefulla framöver. Får återkomma om det framöver.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.