browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

SEO för ALLA

Posted by on januari 22, 2014

I mitten av januari 2014 var det stora artiklar i flera tidningar om ett företag beläget i Örnsköldsvik. Bland annat Svenska Dagbladet gjorde ett reportage och det de skrev om fick många att höja på ögonbrynen. Orsaken till denna uppståndelse var att SEO-företaget Brath lät sina anställda jobba sextimmarsdagar men med full lön. Det var inte första gången som bolaget synts i media under den första månaden det året. Den 7:e januari lanserades en bok av Magnus Brath som tillsammans med en branschkollega gav ut en bok om grundläggande SEO. En marknadsföringsform som levt lite i skymundan och under många år knappt var en accepterad marknadsföringsväg att gå i kampen om kunderna.

Kort sagt handlar det om hur man ska göra för att ett företags hemsida ska synas bättre om någon söker på Google. Om någon söker efter boktips får man en rad sidor på nätet som ger boktips. Men varför ligger just den etta som ligger i toppen?  Det är detta SEO handlar om.

Brath har varit med i branschen länge och det skulle lätt kunna bli en mycket faktabaserad bok som endast skulle kunna köpas av de mest inbitna. Men det finns en röd tråd som går genom allt som Magnus gör inom SEO. Han vill vara öppen med hur han jobbar, han vill skapa intresse och diskussion och genom det också utvecklas själv. För det man ska komma ihåg är att SEO till stor del handlar om att tävla mot konkurrenter (Som i vanlig marknadsföring) men till minst lika stor del handlar om att förstå sig på Google. Då räcker det inte med att sitta själv i ett hörn och inte vilja dela med sig av kunskap utan man bör även lyssna på andras kunskap.

Oavsett hur man ser på SEO och oavsett hur man ser på idén att dela med sig kunskap om analysmodeller så är boken ett stort boktips för alla som vill förstå sig på vad sökoptimering handlar om. Dessutom är titeln väldigt talande – ”Guldläge på nätet, Sökoptimering för alla”.

Comments are closed.