browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Tre saker varje faktureringsprogram bör ha

Posted by on juni 21, 2014

När man är i valet eller kvalet över vilket faktureringsprogram man bör använda kan det vara svårt att hålla fokus på det viktigaste – d.v.s. vad man verkligen behöver. Det är lätt att låta sig luras av en funktionslista på två A4, visserligen låter det bra men hur många av dessa funktioner behöver du egentligen? Särskilt om du har ett mindre företag med ett lite mindre antal kunder så har du förmodligen inget större behov av mer avancerade funktioner – det du behöver är ett lättanvänt faktureringsprogram som fungerar utan krångel och krusiduller. Men det finns dock tre olika funktioner som inget faktureringsprogram klarar sig utan.

Fakturera via e-post

Nuförtiden accepterar de flesta företag fakturor som skickas via e-post, dels går det snabbare och enklare att skicka fakturor på detta sätt, dels är det också mer miljövänligt. Därför bör ditt faktureringsprogram ha möjlighet till att automatiskt skicka dina fakturor per e-post direkt från själva programmet. Du ska inte behöva manuellt spara fakturan på din dator för att kunna skicka den till kund.

Ett smidigt användargränssnitt

Användargränssnittet (interface) bör vara enkelt och lättförståeligt, så att det är så enkelt och smidigt som möjligt att skapa och redigera fakturor. Likaså gör ett enkelt gränssnitt att det blir enklare och smidigare att navigera bland kundregister, artiklar och fakturor. Det var okej med superkrångliga faktureringsprogram för 10 år sedan – men inte längre, så undvik dinosaurerna!

Bra kundsupport

Oavsett hur bra faktureringsprogrammet är kommer förr eller senare något att gå fel. Förr eller senare kommer du inte förstå hur du ska göra något. Och då är det viktigt med bra kundsupport. Numera får du oftast snabb hjälp via e-post eller chatt, men om du är gammelmodig och vill ringa är det viktigt att det företag du väljer erbjuder telefonsupport – många gör inte det nuförtiden. Hur som helst, när du testar ett faktureringsprogram, mejla gärna supporten med någon allmän fråga – då får du en bra bild över hur pass bra deras kundtjänst jobbar!

Comments are closed.