browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Vikten av kvalité på texterna (EAT väger tungt)

Posted by on september 10, 2018

Hur viktigt är det att ha genomarbetade och relevanta texter på sin hemsida?  Jag blir väldigt partisk när jag ska svara på den frågan eftersom jag själv arbetar som skribent. Men det är något man bör fundera över då Google lägger mer och mer vikt vid text, användarvänlighet och trovärdighet. Begreppet EAT har varit aktuellt inom SEO ganska länge. Bland annat bloggade Håkan Persson riktigt bra (som han alltid gör) om trovärdighet i Googles ögon (EAT) redan förra hösten.

Med en av de senare uppdateringarna från Google (tror det var augusti 2018) har trovärdighet blivit ännu mer viktig. Hur man sedan bygger upp denna trovärdighet finns det olika åsikter om. Men det är med EAT i bakhuvudet som jag och en branschvän gjorde ett test.

 

Hur viktig är texten inom SEO?

Jag diskuterade EAT med Jakob Thorselius och vi bestämde oss för att göra ett test på deras relativt nylanserade sida Lånen.se. Det fanns flera tydliga orsaker till varför vi valde just den domänen.

Sidan är relativt ny vilket gör att den inte påverkats av länkar i lika stor grad som äldre sidor. Men framförallt handlar det om just EAT. Under 2016 och 2017 har jag skrivit väldigt mycket inom lån. Spontant skulle jag säga att halva min tid som skribent har gått till att skriva om olika låneformer, sparformer och tjänster som ligger däromkring. Om jag som skribent har ”EAT-poäng” så bör det vara inom detta område.

Under föregående år har vi även sett att vissa affiliatesidor samt enstaka artiklar har rankat betydligt bättre än vad vi förväntat oss i förhållande till insats.

Så eventuellt har jag ett sätt att uttrycka mig och bygga upp texter som gillas av Google utifrån att målgruppen är personer som är intresserade av lån/sparande. Det är det område jag kan mest om. Det skulle ju även kunna förklara varför mina egna sidor inom mode ALDRIG rankar bra…

Lånen.se

Lånen.se hade text sedan tidigare och detta test var inte på något sätt ett test för misskreditera föregående skribent. Det var helt enkelt den sida som passade bäst utifrån förutsättningarna så jag skrev och la in en första text om kontokrediter.

Bilden nedan visar hur Google tog emot texten.

 

 

 

 

Personligen tycker jag det är häftigt att en text kan påverka ett sökord så tydligt. Att man rankar annorlunda på longtails när texten byts ut känns uppenbart men det här var faktiskt roligare än vad jag förväntat mig.

Uppdraget breddades sedan till att gälla ett par undersidor till. Vissa av dem gav inte någon större förändring alls men en del gav en tydlig positiv ändring.  Här är några fler exempel.

 

 

 

Nu bör man egentligen se detta mer långsiktigt innan man kan dra en total slutsats. Det kan ju vara en ranking som rusar upp – och som sedan faller ner. I grafen ovan går det ju att se en svacka efter en tid – även om den reparerade sig.

 

Min slutsats

Personligen tror jag att:

  • Texten får större betydelse

Google lägger större betydelse på texten. Ju större betydelse desto högre krav. Ju högre krav desto viktigare att välja rätt skribent. En del skribenter är otroligt duktiga på mode och kan därmed ranka lättare inom det ämnet. Mode rankar jag inte på alls vilket min fru kan förklara varför.

Här väger trovärdighet in. Om du kan ditt ämne riktigt bra tror jag du kommer skriva om det på ett sätt som engagerar läsarna, som har relevanta begrepp och visar att du kan ditt område – och som är trovärdigt i Googles ögon.

Håkan Persson sammanfattar EAT-begreppet med att:

”Teoretiskt innebär detta att vissa personer har lättare att skapa innehåll som rankar i Googles sökresultat inom ett visst ämne”

Jag är benägen att hålla med honom.

Eventuellt är mitt sätt att skriva fördelaktigt just mot lån. Jag vill tro att alla skribenter har sin personliga stil och vissa stilar passar bättre (rankar bättre) inom vissa branscher. Men det blir svårt att bevisa…

  • Struktur

Det spelar ingen roll om du säger något extremt bra – om du presenterar det dåligt. Med bra struktur kommer användarna att läsa texten lättare, få enklare överblick och hitta vad man letar efter. Det om något är väll användarvänligt.

Skulle texterna rankat lika bra med längre löpande text utan underrubriker, citat, punkter osv. Förhoppningsvis inte. I alla fall inte om Google premierar användarvänlighet. Vi får helt enkelt testa genom att skriva en fet lång text utan struktur. Sedan ändra strukturen och se om det påverkar rankingen. Detta utan att kasta om ett enda ord. Då skulle jag eventuellt kunna hävda att strukturerade skribenter är bättre än andra. Men det blir svårt att bevisa…

  • Auktoritet väger tungt

Jag tror inte att jag är en auktoritet i Googles ögon. Jag drar istället slutsatsen att bättre ranking hade med erfarenhet av branschen, struktur och tydlighet att göra. Hade rankingen blivit ännu bättre om jag stått som författare? Det tror jag inte. Men det kan eventuellt vara en rankingfaktor framöver.

Nu är jag så less på lånebranschen att jag skriver ytterst lite om den. Men förhoppningsvis kan någon snappa upp lite tips på vägen, titta på artiklarna som gavs en skjuts på serpen och hitta nycklarna till bättre ranking inom lån. Den personen kan sedan producera riktigt bra och rankande texter inom lån, tjäna stora summor och göra sig känd som en auktoritet inom branschen. Det skulle i så fall vara min förtjänst – men det blir svårt att bevisa…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.