browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Vikten av att jaga den långa svansen

Posted by on oktober 12, 2017

”Jag kommer aldrig komma bättre än tia på Google – det är för starka konkurrenter före mig”

Det är inte sällan jag möter kunder som menar att det inte är värt att optimera sidor mot vissa ord då konkurrensen är så hård att de i alla fall inte kommer nå toppen. De har visserligen rätt i att de kanske inte har kraften att nå toppen – men de har helt missbedömt vikten av att jaga den långa svansen.

Inom SEO används begreppet ”long tails” vilket alltså betyder sökningar som sker med fler än ett ord. Det kan exempelvis vara ”Strumpa Pippi” vilket skulle kunna betyda att personen söker en strumpa med Pippi Långstrump (eller möjligtvis en fågel).

Självklart är det fler sökningar på ”Strumpor” än ”Strumpa Pippi” och en E-handel skulle säkert vilja ligga först med just strumpor. Men det betyder inte att längre ordkombinationer inte är värda att jobba mot och det är här som content väger mycket tungt.

Var sjätte Googling är ny

I boken ”Guldläge på nätet” (s.46) skriver Bråth/Wahlgren att var sjätte googling aldrig tidigare skett. Det är samma siffra som angavs av Google år 2013. År 2010 var det ca 25 miljoner sökningar som genomfördes varje dag i Sverige. Nu sju år senare är siffran säkert betydligt högre (har inte hittat någon färsk siffra). Men om vi för den matematiska enkelhetens skull utgår från 30 miljoner så betyder det att det sker fem miljoner helt nya och unika sökningar VARJE DAG. Det är ordkombinationer som är helt omöjliga att hitta och analysera.

Via Adwords sökordsplanerare kan man kolla upp sökmängd på vissa mer söktäta fraser. Via Search Console kan man även se vilka fraser som folk sökt på innan de kommit in på webbplatsen. Men att vara heltäckande går inte. Då får man förlita sig på att fånga en hel del svansar genom en välarbetad sida med god content.

Kan du inte vara den som dominerar ett ord – så var den som dominerar dess longtails.

”18% är helt nya sökningar – Det är knappast enstaka ord som står för denna del”

Var ska jag börja?

Se över din webbplats och kontrollera att alla kategorier har text, att produkttexterna är unika och att du har landningstexter som vänder sig mot specifika sökord. Det är en bra start och något som oväntat många webbplatser saknar. Jag tycker även personligen mycket om köpguider, jämförelser, råd och artiklar inom området.

När du går in i en fysisk butik (jo de finns faktiskt fortfarande kvar i vissa delar landet) så är de inte sällan du möts av en säljare som kan förklara fördelar med olika produkter. Detta gäller inte minst vissa klädbutiker eller större elektronikbutiker. Du får hjälp och stöd för att hitta rätt produkt.

Men om du går ut på nätet och ska köpa samma produkt är det inte alls ofta man möts av samma guidande råd och hjälp. Produkten beskrivs i korta ordalag och någon länk till ”mer läsning” förekommer inte speciellt ofta. Varför ska vi lämnas till egna beslut på nätet – när vi uppenbarligen gillar att få råd i vissa butiker?

Möt användarens behov av information – Då får du grymt bra text på sidan som kan fånga longtails och som troligtvis kan öka konverteringen. Två flugor på smällen på en gång.

Extremt bred svans inom vissa områden

En vän till mig som driver Lenders berättade senaste gången vi träffade att han som bäst legat femma på ett av de större sökorden han jobbar mot. På longtails hade han haft förstaplaceringar men alltså inte varit bättre än femma på de stora sökorden som de flesta jobbar mot. Ändå skapade sidan inkomst.

Jag har under flera år skrivit texter till flera affiliatesajter inom finans och i vissa fall även fått se sidornas inkomst över tid kontra dess placering på Google. Det är något fascinerande att sidor som ”knappt rankar på något alls” får regelbundna sales. Finner inte någon annan förklaring än att detta är ett starkt konverterande segment där det även  flödar av longtails.

Fundera själv på vad du skulle använt för sökfras om du velat låna 20 000 kr utan säkerhet i två år.

”Låna pengar”, ”Låna 20 000 kr” ”jämföra räntor på 20 000kr” eller ”Lån utan säkerhet i två år”

Fundera sedan på vad du skulle sökt om du velat köpa en termosmugg.

”Termosmugg”, ”Termosmugg bäst i test”  Men sen….

Jag får uppfattningen att det varierar hur många svansar som finns inom olika segment. Men samtidigt får man ställa detta mot eventuellt förtjänst. Är det värt att köpa in 1000 ord med förhoppningen att denna text ska generera EN försäljning per år? Ja i vissa branscher är det så.

Hur jagar man bäst longtails?

Det finns mängder av riktigt bra tips på internet kring hur man kan söka upp och jaga dessa longtails. Men en sak är i alla fall säker – du hittar dem inte genom att googla ”jaga longtails”. Då kommer istället sökträffar upp om farliga longtailbåtar, artiklar om Freedom Beach i Thailand och Turistfällor som Blondinbella varnar för. Kan ju vara intressant om man inte har annat för sig. Själv ska jag inte läsa dessa artiklar utan jaga longtails som kan passa till sökordet Smärki Perki.

snippet hunter

 

/ Skribentus – The Long Tail Hunter

Comments are closed.