browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Varför satsar inte jämförelsesidor på bra content?  

Posted by on januari 11, 2016

När jag läste förra inlägget på denna blogg som var ett gästblogginlägg av Petter Hedman ”Sökmotoroptimering i Flygnischen” så började jag kolla hur olika reseföretag jobbar med content. Allt mynnade ut i detta inlägg.

”Längtar till sol och värme? – Spänn fast era säkerhetsbälten för nu flyger vi”

More Content Please…

Den som besöker resesajten Apollo (och åtminstone är lite insatt i SEO eller Content Marketing) kommer se att sidan jobbar hårt med content. Reseföretaget säljer allt från charterresor och kryssningar till exklusiva hotellupplevelser. Allt förpackat i ett paket. Paketresor för väldigt många smaker alltså.

För den som vill åka till New York finns det flera hotell att läsa om och personligen gillar jag deras rejäla researtiklar över staden där man kan läsa om flera olika sevärdheter och vad man ska tänka på när man besöker ”The Big Apple”.

new york apollo

Den som söker allmän inspiration kan ladda hem deras resemagasin med reportage från alla världens hörn.

Det är mycket content och det är bra content. Själv använder jag mig av sidan relativt ofta för att hitta information om resor även om jag inte är resbenägen. Var senast utomlands 2011 och då för att adoptera så det var knappast någon klassisk turistresa.

Resenärerna vill ha mer content

Personligen tycker jag att Apollo lyckas bra. De är i tiden med tanken på att resenärer kräver allt mer information innan man väljer destination och resväg.  Enligt grafen nedan som är tagen från http://www.rimmkaufman.com/resources/infographics/the-digital-traveler/ har även viljan att göra mer research före resan ökat. År 2010 ville 59% lägga mer tid på detta medan det år 2011 var 66%. Så min slutsats är att efterfrågan på intressant content är hög inom resebranschen.

digital traveler

Varför inte jämförelsesidorna?

När jag sedan besöker flera sidor som jämför resor så speglar detta inte samma resultat.  Ticket har en sida om New York som de namnger ”praktisk reseguide”. Jämför gärna denna reseguide mot den ovan.

En annan sida är Flygresor.se som även de har en resesida om New York. De skriver inte att det är en guide utan att det som presenteras är ”information om New York” vilket är mer riktigt. Men intressant är ändå att de inte jobbar tydligare med content. Längst ner på sidan finns till och med en länk till AlltomNewYork.se vilket gör att besökaren lämnar Flygresor.se till förmån för en annan sida. Väl där klickar jag på ”Flyg” och sedan första länken som pekar mot ett flygbolag eller jämförelsesida. Jag landar på SAS hemsida vilket kanske inte var tanken.  Eller finns det en långsiktig tanke här? Att besökaren klickar sig till SAS och tänker ”oj här var det dyrt – bäst att jämföra flygbiljetter på flygresor.se igen” . De har ju till och med en slogan som är ”Sjukt billiga flygresor” Så var cirkeln sluten…

Nu ska sägas att det är en stor skillnad på Apollo och Flygresor.se. Apollo säljer paketresor, hela upplevelser och utflykter. De som surfar runt och läser om olika resmål kan lockas av artiklarna på Apollos sidor och köpa paketen där. Men de som går till flygresor.se har inte samma mål. De vill enbart ha en billig flygresa – that´s it. Det är två helt olika inriktningar, olika tjänster. De kan mycket väl vara bäst på sina områden och kanske inte ska ställas mot varandra i alla aspekter.

Men content marketing borde fungera inom alla branscher och även inom jämförelsebranschen. Spontant tänker jag att det kan finnas en mängd olika infallsvinklar även för en sida som enbart jämför flygbiljetter. Jag sökte exempelvis på ”Bagageregler AirBerlin” för att se vad som gäller för detta flygbolag. Då deras egen hemsida är på engelska valde jag nummer tre i sökresultatet – Ving, ett annat stort reseföretag med samma inriktning som Apollo.

Skulle jag få fria händer på Flygresor.se skulle jag skriva en hel del om olika flygbolag, reseskildringar från flygresor (även på hög höjd kan de hända spännande saker) och artiklar om hur man kan spara pengar på att åka speciella dagar/tider i veckan. Men några fria händer kommer jag inte få på sidan. Det var bara en tanke.

Men frågan hänger ändå kvar – Varför satsar inte jämförelsesidor lika mycket på content som de sidor som de jämför?  Jag besökte ännu en sida som jämför biljetter och hittade något jag själv inte gillade speciellt mycket. I detta fall ska jag vara snäll och inte avslöja adressen. Men här kommer mina tips till er…

  • Stava fel kan alla. Men försök att undvika göra det i första meningen och tre gånger i samma text.
  • Styckindelning gör det lättare för läsaren att läsa. Särskilt om det handlar om 600 ord.
  • Underrubriker kan markeras upp – Det blir lättare att hitta då
  • Att skriva ”Ett måste för alla som tycker om att ta kort” som en komplett beskrivning på en turistattraktion räcker inte. Jag har fortfarande inte en aning om vad det är för något jag ska besöka och ta kort på.

Jag tror på Content och jag tror på affärsidén med jämförelsesidor (driver några egna men inom helt andra branscher). Framförallt tror jag på kombinationen mellan dessa två. Är rätt övertygad om att mängden content även kommer att öka rejält på jämförelsesidorna framöver.

Comments are closed.