browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Trovärdighet i en svår bransch – (Sverigekontanter.se)

Posted by on september 8, 2015
 

I denna intervju möter vi företaget Magenti Media som driver Sverigekontanter.se. En av de mängder sidor på nätet som jämför lån i olika slags former. Vad har de för strategi när de jobbar med texten? Hur sticker man ut i en så konkurrensansatt bransch? 

textens betydelse

Berätta lite kort om erat projekt Sverigekontanter.se.

Sverigekontanter.se är ett sidoprojekt till oss som vi just nu spenderar väldigt mycket tid på att optimera, både för google och för besökaren för att försöka bli sveriges största låneguide. Det är viktigt att sprida sina risker och när vi såg vilka konkurenter det fanns insåg vi ganska snabbt att vi hade en stor möjlighet att synas även i detta segment. Missförstå oss inte, konkurenterna är väldigt duktiga, vi tänker dock jobba lite hårdare, lite bättre och ha ännu bättre innehåll med fokus på läsaren.sverigekontanter

Oavsett vilken webbsida man bygger behöver man arbeta och ha en strategi kring de fyra benen, Content, Länkar, Användarvänlighet och Struktur. Hur tänker ni kring just textbearbetning och vad texterna ska presentera på sidan?

Sanningen. Det är viktigt för oss att informera läsaren vet vad de ger sig in i, som i fallet med smslån som är rena dödsstöten för en ung låntagare. Räntorna är minst sagt mördande i dessa segmenten och det är inte alltid en ung läsare läser igenom avtalet fullt ut innan de tar ett lån. För den delen är det väldigt många vuxna som tar lån utan att tänka på konsekvenserna.

Vi vill märka ut vad som är bra eller dåligt med lånen och vi tror vi kan få väldigt bra trust från både läsarna och google när vi formulerar oss specifikt med vad som är bra och vad som är dåligt med artiklarna. Vi skulle kunna strunta i att ge fokus på de höga räntorna på t.ex smslån och håva in komission lite lättare med lite mer ökad konverteringen men i det långsiktiga spelet vill vi ge det bästa åt läsaren.

Går du in på vår sida om smslån: hittar du följande text i toppen:  “En stark rekommendation är att aldrig ta SMS-lån på summor över några tusenlappar. Orsaken är att det finns privatlån att teckna från 5000kr och om möjligheten finns att teckna ett privatlån istället så är det en mycket stor fördel. Detta främst ur ränteperspektiv men även utifrån att man kan lägga upp lånet på längre period.”

Vi skriver  även ut den effektiva räntan i var lån så att inga överraskningar uppstår långsiktigt för låntagaren.

 

Det finns två saker som är tydliga inom de sidor som jämför lån.För det första (anser i alla fall jag) är en stor mängd av dessa sidor oseriösa och ”spammiga”. Det är extremt lätt att hitta sidor som lovar ”biligaste sms-lånet” och ”bästa privatlånet” men som vid granskning inte alls håller vad de lovar. Hur man presenterar lånen i text varierar alltså betydligt. Hur ser ni på detta?

Vi tror att vi besvarade denna frågan ovan, men för att utveckla ännu en gång. Vi vill ge det bästa åt läsaren och definera risker/vinster vid de olika former av lån som finns. Utan att ha illusioner är målet även att tjäna pengar på sverigekontanter.se, men vi har en lite mer långsiktig framförhållning till det, vi jobbar inte för kortsiktiga intäkter.

 

Den andra saken som karaktäriserar lånsidor är konkurrensen. Den som vill synas på olika lånord behöver jobba hårt och långsiktigt. Ser du texten som en viktig del i detta arbete eller ligger ranking främst på andra faktorer?

Att jobba inom seo är lite som filosofi. SEO är inte beständigt på så sätt som för en kemist, där reaktionerna alltid är lika när du blandar x med y. Inom SEO förändrar sig landskapet ständigt och SEOn som fungerade förra året fungerar inte idag. Och även om du kör exakt samma strategi med var sajt så kanske hälften fungerar medan andra hälften inte vill ranka oavsett vad du gör. Precis som att google slängt på en “randomizer” för att ingen ska kunna lista ut algoritmen.

Med det sagt är den enda beständiga faktorn, förutom inlänkar, bra texter som ger värde åt läsaren.

Med välskrivna artiklar som ger värde åt läsaren får du plötsligt kanske naturliga inlänkar, besökaren lägger mer tid på din sajt och kanske besöker den oftare för tips. Denna läsare kanske även rekommenderar din sajt till sina vänner som funderar på att ta ett lån. Plötsligt har du trafik och branding som google inte kan ta ifrån dig i en ny panda/pinguin uppdatering.

Kvaliteten av texterna är i vår åsikt, bland det viktigaste om inte det viktigaste inom sökmotorsoptimering.

Det kommer då och då upp åsikter inom SEO-världen att texter ska vara uppbyggda på ett speciellt sätt för att ”behaga” Google. Det vore logiskt att tro att det är extra viktigt att följa dessa riktlinjer om man är i en svår bransch (förutsatt att de som hävdar detta har rätt). Det är då allt från rätt rubrik och underrubrik till längd och antal sökord i texten. Jag har insiderinformation (Då jag själv skriver till sidan) att ni inte har någon mall som följs. Tror ni att dagens texter allt mer rör sig mot content och att den klassiska ”SEO-texten” är utöende?

ge en gåvaVi tror att det räcker om en välskriven text har en optimerad titel, ett par passande bilder och passande längd för att denna text ska “gillas” av Google. Det viktigaste är fortfarande att besökaren får den information de behöver. Dock är google inte perfekt.. om du har en text om morötter där du ger recept och tips men inte nämner morötter mer än två gånger i en  text på 1000 ord, då kan du inte räkna med att ha en chans att ranka för morötter om du inte har mängder med starka inlänkar.

Nu är ovanstående påstående ganska osannolikt, hur skriver man om morötter i en artikel på 1000 ord och nämner bara morötter två gånger?

I några av våra projekt har vi investerat tid och resurser i fina designer med tabeller och funktioner som fungerade mycket bra med besökaren för konverting med mera. Vad vi dock upptäckte var att även om vi nämnde vårt huvudnyckelord i titeln och ett par gånger i texten så räckte in detta för att google skulle uppfatta vad sajten handlade om. När vi sedan utökade texten på index med fler nyckelord började den plötsligt att ranka, detta trots att den hade flera starka inlänkar på sig sedan tidigare.

Texter behöver därför tyvärr optimeras. Men om du redan skriver en bra text för läsaren är chanserna goda att texten är tillräckligt optimerad för att google ska förstå vad sidan handlar om.

Som jag ser det lyfter ni upp två tydliga inriktningar. För det första att texten ska vara trovärdig både mot läsaren och mot Google. Detta för att stå på en stabil grund som sedan gör att ni kan arbeta er uppåt. Där fyller texterna en stor roll då det främst är text och funktion som besökaren kommer att se och utvärdera sidan efter. För det andra att texterna spelar en stor roll gällande ranking. Tror ni att man kan ”slarva” mer med bägge dessa punkter om konkurrensen är lättare? Alltså att konkurrensen avgör vilken skribent som ska anlitas (billig till projekt där konkurrensen är låg och tvärtom)

Det är en intressant fråga. Från vad vi har sett i google finns det fortfarande de som ordbajsar men i dom fallen verkar det vara två anledningar. Den första anledningen är att dessa sidorna är satteliter och satteliternas syfte är att antingen ge seo-länkar till större sajter eller registreringar från småord. Och eftersom du behöver ganska mycket länkar för att ranka håller dessa oftast väldigt dålig kvalité. Den andra anledningen är att mer content är bra för seon, eller så tros det. Vi tror kvalitet går över kvantitet när det gäller seo, dock är mycket innehåll fortfarande en stark ”seofaktor” i vår mening.  Men från vad vi också har sett börjar Google bli väldigt bra på att sortera bort sämre texter och ger bättre texter utökad synlighet även på små sökord där konkurrensen är lägre. Det är helt enkelt en svår fråga. Hur definierar du slarva? Är det grammatikfel och dålig svenska eller bara ordbajsande för att få fram nyckelord? Oavsett så, ja, man kan slarva men nej, du bör inte slarva – I alla fall inte om man vill nå någonstans långsiktigt.

 

Vidare läsning:

Du är trovärdig Håkan – Blogginlägg om att just vara trovärdig mot både Google och sina besökare.

Om hur SEO-texter förändrats över tid – Intervju med Skribentus av Arif Kurbanov

Tuff fajt bland låneförmedlare – Artikel om den hårdare konkurrensen mellan låneförmedlare på den svenska marknaden.

”Content, Länkar, Användarvänlighet och Struktur”Videointervju med Christian Rudolf om SEO(Topdog)

 

Om 

Denna artikel/intervju är en del av artikelserien ”Textens Betydelse” som presenteras på Skribentus.se. Tanken är att presentera hur olika företag arbetar med text och på vilka sätt detta kan ske.  Är du intresserad av att bli intervjua eller gästblogga på detta tema? Hör gärna av dig.

 

Andra artiklar i serien:

TitelHemsida i fokusPublicerad datumGå till...
Trovärdighet i en svår branschSverigekontanter.se8 sep 2015Till inlägget
Lyfta fram Bäst-i-TestLövblås.se m.fl14 sep 2015Till inlägget
Att Göra Länkfiske Mot En Enda PersonBlogginlägg av Christian Rudolf1 jan 2016Till inlägget
Att fatta sig kort - ReklamtryckGolftryck.se2 feb 2016Till inlägget
Rätt ord och begrepp på rätt platsLövblås.se & Söderstroms.nu23 feb 2016Till inlägget

loga-bra.png

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.