browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Till Freshhome – Det räcker inte att ligga etta längre

Posted by on februari 10, 2016

Det fanns en tid då det enda jag visste om off-page SEO var ”artikelkataloger”. Det var på den tiden som jag jobbade som skribent till enbart 30% och började allt mer försöka lära mig vad kunderna efterfrågade. Många ville ha texter upplagda på dessa artikelkataloger så det var där min karriär startade. Jag kan direkt säga att efterfrågan på den tjänsten är minimal idag. Kraven på länkarna har helt enkelt ökat.

Men det var ändå inte så länge sedan.

Det är början av 2013 och jag har även precis upptäckt Gserp. På den tiden var det en gratistjänst – idag kostar det och är Wincher. Men jag gillar bevakningstjänsten som visar var man ligger till på Google. Ett företag som ville ha hjälp med bevakning gällande positioner var FreshHome så jag la in dem och har sedan dess rapporterat löpande hur de ligger till, hur konkurrenterna rör sig och ibland kunnat gett något simpelt SEO-råd.

Rätt snabbt klättrade de till att ha första platsen på flera av de eftertraktade sökorden och de har sedan dess legat stadigt där uppe. Ni kan se grafen här nere. Har tagit bort valda sökord eftersom det eventuellt kan vara mindre uppskattat om jag visar vad ett företag valt för sökord att optimera mot.

Jag är ingen SEO-expert så jag tänker inte ta på mig äran för var de ligger på Google. Det intressanta är egentligen inte deras klättring utan vad som hänt senaste året.

 

hemstädning graf

 

Med små undantag har städföretaget dominerat i toppen på Google. Det går inte att komma högre än etta på de sökord de vill ligga etta på. Men ändå fick jag detta mail häromdagen.

” Hej Johan,  Kan du kolla hur vi ligger den senaste tiden då vi har märkt att trafiken har minskat kraftigt. Jag har själv kollat men inte märkt någon större skillnad. ” 

Bra fråga…

Exakt vad jag svarade i mailet låter jag vara osagt. Men här kommer en lite mer offentlig variant av svaret.

 

”Det räcker inte längre att ligga etta”

Ett blogginlägg (där Freshhome nämns) är ”Flight Search försämrar för Konsumenten” och där hittar jag i alla fall möjligtvis en orsak till tappet.

Blogginlägget handlar visserligen om flygresor men visar på hur företag som ligger etta på Google inte längre syns högst upp. Detta gäller då främst just vid lokala sökningar. Lånar bilden från bloggen för att illustrera det.

städbild

Företaget som ligger etta i sökresultatet (Freshhome) konkurreras därmed ner både av Adwords och de företag som syns i Google Maps.”

Google vill premiera sina egna tjänster och tjäna pengar på Adwords. Därmed lyfts dessa fram och de organiska sökresultaten faller. De som jobbar med lokal SEO kommer helt enkelt ”bli tvungen” att aktivera sig på Google Maps och eventuellt även slåss på Adwords. Det är där ögonen finns hos kunderna i första hand.

Utvecklingen går även åt det hållet. Här kan jag rekommendera inlägget av Christian Rudolf på InternetWorld med den mindre positiva rubriken ”Om 18 månader är alla lokala sökresultat köpta

Det kan vara en av orsakerna till den minskade trafiken till städföretaget.

En annan kan vara efterfrågan.

Från och med första januari har reglerna ändrats gällande RUT. Det handlar delvis om vad som RUT-avdrag får göras på och inte. Men främst handlar det om att den totala summan som får dras av per år har minskats från 50.000 till 25.000kr. En förändring som många småföretag reagerat mot just eftersom det kan slå hårt mot städbranschen gällande mindre efterfrågan.

Även om de flesta klarar sig med 25.000kr i gräns för RUT-avdrag så skapar förändringar alltid osäkerhet på marknaden. Vissa har exempelvis blandat ihop förändringarna i RUT och ROT och tror att avdraget på städtjänster minskat till 30%. Men det är enbart ROT-avdraget som minskat till den nivån – inte RUT-avdraget.

”Förändringar i systemet gör att kunderna köper mindre och det har stor påverkan på hela branschen”

Hur ser då framtiden ut?

Om orsaken ligger i Googles förändrade struktur, gällande presentation av organiskt resultat, så kan Rudolf få rätt i att ”alla lokala sökresultat är köpta inom 18 månader”. Då kommer det enbart vara plånboken som avgör vilka städföretag som får kunderna.

Är det däremot en periodisk dipp innan kunderna förstått innebörden av det ”nya” RUT-avdraget kommer de söka upp och anlita städföretaget FreshHome i samma utsträckning som förr. I alla fall så länge de ligger kvar i toppen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.