browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Sökmotoroptimering i flygnischen

Posted by on januari 9, 2016

petter hedmanHur svårt är det att ta sig till toppen i flygnischerna?

Petter Hedman heter jag och bor på Teneriffa. Just nu arbetar jag med ett spännande projekt ur SEO synvinkel. Det är flyg.nu och det är en sajt för jämförelser av flygresor, som jag har tagit mig an och just nu så arbetar jag med sökmotoroptimering, Internetmarknadsföring och content marketing på den sajten. Det är ett hästjobb och inte alls enkelt, men det är en av anledningarna till att jag tycker så mycket om just denna stora utmaning.

I denna artikel skall jag visa på några av de saker jag har arbetet med i projektet runt flyg.nu och som du själv kan ta med dig till dina egna projekt om du tycker att det passar dig och det arbetssätt du använder dig av när det gäller att skapa framgång med sökmotoroptimering för Google. Jag kommer även att ge några andra bra tips vad gäller SEO som du kanske har nytta av.

DesFlygbiljetterto större utmaning desto roligare tycker jag att det är med SEO

Ovan nämnda mening ställer ju till det lite för mig emellanåt. Enkla uppdrag är bra för både plånboken och för självförtroendet, men de svåra och tuffa nischerna gillar jag att arbeta med och se hur man klättrar uppåt på de tuffa söktermerna ger en speciell tillfredsställelse måste jag säga. Det är bra för egot. Många gånger är det ju i just dessa tuffa nischerna som pengarna finns och då är det ju extra roligt att ta sig till toppen av en helt annan anledning.

Det tar dock längre tid att ranka för de tuffa söktermerna och i flygnischen finns det fullt med starka konkurrenter som har mycket kraft och pengar bakom sig. De är lika sugna på första platserna som vi mindre aktörer är.

Hur har jag arbetat med flyg.nu hittills?

Jag har bara arbetat aktivt med sajten under en månad men har skapat åtskilliga artiklar, texter till destinationssidorna samt skapat en handfull länkar från andra sajter i resenischen. Fokus har inte alls legat på länkar från min egen sida denna första månad. Det finns ofta mycket att arbeta med och fokusera på inne på en sajt när man först hugger tag i den. Flyg.nu har många destinationssidor som behöver fyllas på med text för att optimera konverteringen och detta har jag arbetar relativt mycket med under första månaden. Allt för att det skall finnas ord på sajten och för att det skall inges förtroende och inte se tomt ut när man söker efter någon speciell destination, som kanske inte har fyllts upp med ord ännu.

Domainstats.io

Ovan ser du hur utvecklingen varit. Den började på 186 för en månad sedan på Visibility Score.

Vi har fyllt på med ca 18 000 ord bara vad gäller destinationerna denna första månad. Det ger ett mer seriöst intryck när man befinner sig inne på sajten och det hjälper till med rankingen på lite längre sikt. De artiklar jag skapat är inte medräknade i dessa ca 18 000 ord utan det är säkert lika många ord till. Vissa av dessa artiklar är optimerade efter sökord och andra är för att stödja redan befintliga artiklar eller destinationer.

Johan som äger sajten har verkligen gjort ett hästarbete vad gäller att sätta upp sökfunktionen för flygresor och själva ramverket samt satt fart på sajten till en början. Han har gjort det utomordentligt bra tycker jag! En eloge till honom! Jag vill inte ta något från honom. Det är han som satt fart på skeppet om du förstår vad jag menar. Vi arbetar bra ihop.

Johan kodar och jag skapar innehåll och länkar

Han kodar hela sajten och alla funktioner och han har hittills skapat alla inkommande länkar, men det går inte att göra allt, så han halkade efter vad gäller texter och mycket vad gäller optimeringen inne på själva sajten. Det är där som jag kommer in med mina snabba fingrar och kreativa ideer vad gäller att skapa blogginlägg och innehåll inom resenischen.

Jag älskar resenischen och då kommer ju texten och innehållet helt klart enklare än vad den gör i en nisch som du själv egentligen skiter i, eller åtminstone inte gillar nämnvärt. Det är ju en ynnest ur skrivsynpunkt att arbeta med en nisch man själv gillar. Det är ju egentligen det bästa och jag rekommenderar att du skall arbeta mer i de nischer du själv tycker extra bra om. Resultaten kommer enklare då, tycker jag. Det är min erfarenhet.

Ta sig till toppen inom flyg är inte enkelt alls

Att få en sajt att ranka högt på termer inom flyg, flygbiljetter och flygresor är riktigt svårt. Inget snack om det. Det finns oerhört mycket konkurrens och det är många som slåss om de höga positionerna på dessa söktermer. Antingen får man arbeta häcken av sig eller så får man betala någon som gör det arbetet åt en, helst båda delar.

Det måste ju även vara någon som har rätt kompetens vad gäller att ta sajter högt upp i sökresultaten på svåra termer och helst skall denne personen känna till nischen, så den vet vilka bakdörrar man kan ta, där man kan ranka enkelt med mindre arbete eller helst inget arbete alls. Personen skall även helst ha tillgång till ett flertal starka länkar inom den relaterade nischen.

Hitta bakdörrarna

Alla nischer har bakdörrar och det gäller bara att hitta dem. Det finns alltid trafik att hitta på söktermer som andra inte har tänkt på oavsett hur tuff nischen är. Det gäller ju även att veta om dessa söktermer är värda att ranka för, så att man inte slänger pengarna eller tiden i sjön. Man vill ju alltid ha valuta för den tid och det engagemang man lägger ner. Så även kunden som du arbetar för såklart. Det är alltid win win som gäller.

Vi tycker dock båda två att det finns både utrymme för en till bra sajt inom denna svåra och tuffa nisch och att vi kommer kunna göra några saker bättre än vad konkurrenterna har gjort så vi tar oss an denna tuffa nisch med stor förhoppning.

Arbeta med nischer du själv känner till

Känner du själv till en nisch innan och utan, så sitter du på mycket värdefull kunskap och har ju en stor fördel mot andra som skall in i just din nisch även om de har kunskap, kraft och pengar. Kan du nischen, så har du en dold fördel som jag ser det. Då vet du några bakdörrar och kan arbeta dig uppåt på söktermer inga andra ens tänker på. Det finns guldkorn i alla nischer även om kända och okända sökmotoroptimerare säger motsatsen.

Sedan konverterar ju alla sökord olika och i vissa nischer är det väldigt snävt vilka sökord som man skall ranka för för att verkligen få sin sajt att lyfta ekonomiskt, men i rese – och flygnischen finns den en nästan oändlig bredd även om alla vill ranka för ett tiotal sökord så man hämtar mängden med trafiken direkt om man så säger. Dessa sökord är dock mycket konkurrensutsatta och du måste arbeta både med tålamod, kraft och skicklighet om du skall kunna ranka för några av dessa tiotal sökord.

Sökord vi arbetat med hittills

Hittills har vi arbetat med de kända sökorden som alla andra arbetar med kan man säga. Flygresor, flygbiljetter och flyg + orter samt några andra söktermer har legat i fokus för att dra nytta av den kraft vi redan har i sajten och även att fortsätta det arbete som Johan har lagt grunden för under den tiden han arbetade med sajten innan jag kom med ombord.

Flyg.nu hos Google.se

Vi hoppade upp till mitten av första sidan på Google.se för denna sökterm.

Vi har ökat och lyft på flera av dessa sökord och tagit oss in bland de fem högsta positionerna på ett på av de sökorden vi egentligen vill ligga i toppen av. Detta bara på den första månaden som vi arbetat aktivt med sajten vad gäller SEO så det får ändå ses som ett fall framåt och vi är mycket nöjda med dessa positioner. Johan har ju som sagt gjort ett mycket bra grundarbete.

Vi kommer självklart att arbeta mer och försöka att ta oss in bland topp tre på de sökord vi suktar efter mest. Det blir sjukt svårt på några av sökorden helt klart, men om vi tar hälften av de sökord vi vill, så har vi gjort det mycket bra och då har vi trafiken vi behöver för att få rejäl snurr och då kan vi arbeta vidare med de andra sökorden. Inget jag rekommenderar för en nybörjare vad gäller sökmotoroptimering. Arbeta med enklare nischer om du just startat med SEO!

Bakdörrar i nischer – Vad är det?

Du kanske kommer ihåg att jag tidigare i denna artikel pratade om bakdörrar in i nischer och du kanske undrar vad jag menade med det. En bakdörr in i en nisch är ett eller ett flertal sökord som man kan gruppera eller köra separat, som inte andra har tänkt på oavsett vilken nisch eller vilka som agerar i den nischen. Det finns alltid bakdörrar in i alla nischer. Ingen nisch är överfull av optimerade sajter inom alla söktermer som kommer att konvertera bra. Det finns alltid luckor och sökord eller söktermer att hitta och med det pengar att tjäna. Ibland rejält med pengar.

Jag skall inte nämna några bakdörrar in i flygnischen denna gången utan jag kan berätta om ett annat exempel, som jag kom över för ett par år sedan, som jag fortfarande minns med ett leende på läpparna. Det var i en av träningsnischerna. Alla optimerade och suktade efter toppen vad gäller flera sökord i ett par av dessa träningsnischerna och vad jag gjorde var att bara använda mig av plural när jag arbetade med sökorden.

Jag tog bakdörren in i träningsnischen

Jag köpte ett gäng domäner och satte igång att arbeta. Inte alls med hjärta och själ, men jag tog mig verkligen an dessa sajter med sökorden i plural. De rankade mycket snabbt och hamnade topp tre i sina respektive nischer nästan helt utan länkar. Vissa rankade etta och drog in bra med deg. Det låter helt otroligt, men är helt sant. Helt sant och helt magiskt bra under ett tag innan jag tappade intresset för sajterna och lät vissa av dem sjunka då andra började att optimera för samma termer och jag inte hade kraften, fokus eller engagemanget att hålla de höga positionerna när andra upptäckte samma bakdörrar eller luckor i sökresultaten, som jag hade sett.

Skapa kraftfulla sajter

Bygger du kraft till dina sajter kommer de kanske att stanna i toppen av sökresultatet och inte sjunka som mina gjorde, men jag hade annat fokus och arbetade inte för att de skulle stanna i toppen. Det är ju det som är kruxet med SEO, du kan ha mängder med fördelar vad gäller dina sajter ända tills en annan kraftfull spelare kommer in i bilden, då måste du bevisa färg och arbeta både smartare och med mer kraft än denna nya spelare.

Det finns dock alltid bakdörrar in i nischer. Det lovar jag och det kan vara så att ingen någonsin upptäcker dessa förutom du och då kommer du att behålla topplaceringar utan att behöva arbeta för dem. Jag har ett par sådana nischer även nu och jag har inte byggt en enda länk till sajten, men den rankar etta på flera bra söktermer och drar in pengar varje månad utan att jag har lyft ett finger på flera år på den sajten. Du som har arbetat inom sökmotoroptimering vet detta, men du som är nybörjare kanske behöver höra det. Det går att skapa inkomster även utan att ha ett stort antal länkar in mot din sajt.

För nybörjare är länkarna oftast det svåra att skapa. Man har all tid i världen för att skapa text och sedan faller allt på att man inte har någon kraft i sajten. Det är tufft att ranka på många söktermer inget snack om det. Vissa söktermer kan du glömma direkt om du är nybörjare för du kommer aldrig att lyckas med dem. Jag vet, för jag har provat. Du kan dock lyckas med medelsvåra eller lite enklare söktermer om du bara erhåller/skapar länkar och arbetar frekvent med din egen sajt.

Målet skall även alltid vara att lösa besökarens problem eller skapa den tjänst som besökaren av din sajt verkligen blir hjälpt av. Besökaren är alltid i fokus.

Flyg.nu går mot toppen

Vi skall göra allt vi kan för att vår sajt skall ranka högt och ge valuta till dig som besöker sajten. Det är det som gäller numera. Du behöver bygga en bra och kraftfull sajt, som ger värde till den som besöker din sajt annars har du inget i toppen av sökresultatet att göra. Jag tror att Google kommer premiera sin egna tjänster framöver, men även premiera de sajter som verkligen tillför något till dig som besökare på respektive sajt och du behöver arbeta både med text, länkar, men även med besöksupplevelsen för det är även sådana signaler som Google tittar på och kommer premiera framöver.

Bygg sajter och tjänster som verkligen ger besökaren vad den vill ha och hjälper besökaren på något smart sätt. Så att besökaren verkligen blir hjälpt!

Jag tackar för att du tog dig tiden att läsa hela denna texten och att du kanske fick med dig något på vägen. Lycka till med din egen ranking på Google och erbjud dina besökare den bästa sajten i din nisch om du har möjlighet!

Minns även bakdörrarna. De finns där. Lek med sökordsverktygen som finns och ge dig själv den bästa chansen att ranka bra med din sajt! Lycka till med din egen sökmotoroptimering.

Comments are closed.