browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Skribenten har ordet

Posted by on juni 29, 2015

Efter att ha bevakat SEO-bloggar under flera år är det en sak som slagit mig. De är ovanligt många. Detta i alla fall med tanke på hur många SEO-bolag det finns i Sverige. Nu måste man ju visserligen inte driva företag för att få skriva en SEO-blogg. Men de flesta har ett företag i ryggen.

Samtidigt är det väll inte helt oväntat då det finns flera SEO-fördelar med just bloggandet. Både genom att läsa andras bloggar och genom att jag själv skriver en hel del så har tanken vuxit fram att faktiskt göra mig mer synlig via en blogg. En blogg som då enbart kommer ha fokus på textens betydelse. Text i alla olika slags former och till olika sidor på nätet. Om text som berör positivt, negativt och även en hel del om text som inte berör alls.

Flera SEO-bloggar har nosat på ämnet någon gång men vad jag vet är det inte någon som enbart satt detta fokus. På Kurbanov.se finns bland annat ”Fem tips för bättre SEO-texter”, Starta-blogg.se har ”Längden har betydelse för sökresultatet” och Simon Nyström är ju inte sen med att påpeka att Content is King. Detta bland annat i hans ”slutrapport” om hans projekt med rubriken ”Underskatta inte Content Marketing”.  ” Jag bör även nämna JohnAdams med inlägget ”Native Advertismet – Nya vägen för reklam” samt Håkan Persson med exempelvis ”Skapa nytta så rankar du Googles sökresultat”. Är klart medveten om att det finns mängder av andra bra artiklar. Valde dessa lite av ett tack. Tack för den insats ni gör för att bjuda på intressant läsning. Nu har jag bjudit igen med en länk och ska försöka att bjuda igen med egen intressant läsning framöver.

Jag brukar själv presentera mig som en smal skribent. Tuvärr inte rent fysiskt men när jag skriver gillar jag att skriva mycket om relativt lite. Istället för som många andra – skriva ganska lite om väldigt mycket. Om jag får möjlighet skriver jag helst smala artiklar som fördjupar sig i detaljer. Så förutsättningarna för att driva en blogg med enbart fokus på content finns ju där. Kommande inlägg kommer ha fokus på Content Marketing. Ett område som jag verkligen gillar och som jag tycker många E-butiker verkligen faller på.

Någon stor omsättning på blogginlägg kan jag inte lova. Mitt jobb är att skriva åt andra – inte åt mig själv. Så det blir även en utmaning till mig själv att leta efter fakta som jag är intresserad av och skriva egna åsikter istället för att hitta fakta till kunderna och presentera en text utifrån deras kriterier.

/ Johan

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.