browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Skapa eller köpa en logotype till företaget

Posted by on februari 14, 2017

Texten på din webbplats fyller en viktig funktion. Både för besökarna och för Google. Men en webbplats är mer än bara text. Jag har låtit några andra företag få presentera olika delar som du bör se över när du bygger en proffsig webbplats. I detta inlägg ligger fokus på logotypen. Ett inlägg skrivet av företaget EMS Design. 

Skapa eller köpa en logotyp till företaget

Som företag behöver man alltid en bra logotyp eller ikon som associerar kunden och besökaren ihop med företaget. Detta är första steget till en bra och stark kundrelation.

En av många frågor som vi på EMS Design får är -Vad ska jag ha för logotyp till mitt företag? Och det är inte så super lätt som man tro. De flesta företag kanske bara väljer något rakt av som de tycker ser bra ut eller så tar de över en logotyp vid köpa av företag. I båda fall så utnyttjar man inte potentialen att skapa en ny fräsch logotyp som verkligen står ut och fångar människors intresse.

Det kan tyckas att det är enkelt att dra ihop lite färger och text men det ligger många timmar bakom varje logotyp där skaparen ofta har tänkt på färgkomposition i förhållande till branschen som företaget är verksam inom. Att bara köpa en logotyp rakt upp och ner är nästan aldrig bra.

T.ex. så passar väldigt ljusa färger och rolig font inte ett byggföretag medans det går hem direkt för en förskola, affär som säljer barnkläder eller nått liknande. Det är detta förhållande som är viktigt att tänka på när man designar en logotyp till företaget.

Nedan ser du två olika typer av design som vi på EMS Design har skapat åt våra kunder. Fundera lite på vad som utmärker dessa och vilken bransch de är verksamma i så kommer du se stora skillnader.

Skillnader mellan logotyper för företag

Den största skillnaden är formerna när det kommer till att vara ett företag inom sälj och konsultering mot att vara ett bolag eller firma som håller med professionell träning.

Färgerna är tagna för att även dem visa vad företaget håller på med och vad man som kund kan förvänta sig.

Skulle du se dessa logotyper utan texten så skulle du även kunna gissa rätt på inom vilken bransch de är aktiva inom. Det är precis de vilket man som grafiker och webbdesigner ska tänka på när det kommer till att designa logotyper för företag. Att se längre än bara färg och text som ser bra ut.

Denna syn är grunden och till detta tillkommer färgkomposition, typografi och storlek på typsnitt samt mycket mer. Allt tillsammans skapar en riktigt snygg, fräsch och modern logotyp som man som företagsledare kan vara stolt över!

Typografi och typsnitt – Vad är viktigt?

Så vad är viktigt när det kommer till vilket typsnitt du använder på logotypen eller hemsidan. Först och främst är det nog formen och mjukheten som de flesta tänker på. Exempel: Driver du ett företag inom mode och klädbranschen kanske du vill ha skrivstil eller ett elegant typsnitt medans om du har en affär som säljer leksaker till barn vill du ha en rolig, barnslig och rund textdesign.

Typografi är de som gör att vi ser vissa avsnitt bättre än andra i ett textsammanhang. Vissa ord kanske är i fetstil medans rubrikerna är stora där fokus orden är ännu större och täcker en rejäl bit av skärmen. Att skapa unik typografi är ett jobb i sig där fokus inte bara ligger på design utan innehållet måste alltid länkas samman med den övergripande designen på hemsidan.

En bild som visar med typografi att det är Black Friday. Här hittar du starka ord som gratis, rabatt, frakt och procent mm.

Nedan följer ett par tips som är bra att tänka på när man väljer typografi och typsnitt:

  • Välj ett typsnitt som passar din bransch.
  • Ha inte för många blandade typsnitt på logotypen eller hemsidan (2 st brukar räcka med en för rubriker och en för paragrafer).
  • Tänk på att mellanrummet mellan texten kan göras större för att anpassas till en bättre symmetri.
  • Testa olika typer av underrubriker eller slogans och se vilken som passar bäst med de valda typsnittet.
  • Skapa logotypen i flera olika färgtoner och se vilken du gillar bäst.

Gästskribent:

EMS Design arbetar bland annat med design av logotyper. Företaget kan även följas via RSS flöde – EMS Design Blogg. Via den vägen missar du aldrig ett nytt inlägg från dem – En blogg om webbutveckling och teknik.

Comments are closed.