browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Rätt ord och begrepp på rätt plats   

Posted by on februari 23, 2016

 

lövblås logaUnder årens lopp har jag startat en hel del webbplatser med vitt skilda mål. I grunden handlar det ju om att tjäna pengar men vägen dit kan vara olika. Tanken med lövblås.se var exempelvis från början att visa företag inom ”mark- och trädgård” olika vägar att gå när man jobbar med text. Nu ger den några kronor via aff men bär inte sig ekonomiskt mot den tid som läggs på sidan. Däremot fungerar den som ett ”fönster” utåt när jag vill visa kunder olika experiment. Det är ett av dessa experiment jag ska dela med mig av idag.

Batteri-till-Husqvarna-536libx-281x300Tänk på vad du säger…(eller skriver)

För någon vecka sedan skrev jag en nyhet om Husqvarnas nyaste lövblås, Husqvarna 536LiBx. Eftersom jag inte hittade någon återförsäljare av detta batteri kontaktade jag Söderströms Skog & Trädgård (samarbete sedan tidigare) och frågade om de kunde lägga upp produkten i sitt sortiment för att jag därmed skulle kunna peka min aff-länk mot dem.

De la upp produkten Husqvarna 536Libx inom någon timme och därmed var min nyhet uppe samma dag som produkten på deras sida.

Två texter som publicerades samma dag. Bägge med målet att lyfta fram Husqvarna 536LiBx och att därmed även ranka på det sökordet. Skillnaden är däremot vilken ordval som valts.

Söderströms har tagit leverantörens egna text där ordet lövblås inte finns med alls. I produktbeskrivningen finns inte heller produktnamnet med. Titeln är 536Libx men få söker troligtvis på enbart sifferkombinationen. Det kan finnas en fördel att ha ”Husqvarna 536Libx” om det är en produkt som inte i första hand förknippas med just denna sifferkombination.

Min poäng är helt enkelt att man bör tänka efter vad man vill synas på för ord och vad man därmed ska förmedla både till kunden och till Google.

Resultat

Två dagar efter att texterna publicerats ligger lövblås.se på en åttonde plats på ordet ”Husqvarna 536Libx”. Söderströms har inte lämnat +100.

Sedan dess har en egen sida skapats på lövlås.se med enbart fokus på själva Husqvarna 536Libx. En produktpresentation snarare än en nyhet alltså. Däremot har den ännu inte börjat ranka men ska bli intressant att se resultatet.

Annan påverkan

Självklart kan man kritisera detta lilla experiment genom att säga att domänerna är olika starka från början. Men då lövblås.se har färre inlänkar och lägre trustvärde håller inte det helt.

Men självklart spelar det roll vad man skriver. Det kan man inte komma ifrån.

Länkar?

Ingen av de ovan nämnda undersidorna har än så länge någon länk. I detta blogginlägg får de varsin länk med exakt samma ankartext. Dessutom får domänerna en varsin länk till startsidan. Till största sannolikhet kommer lövblås.se ändå ligga före så länge som den har bättre Title, Description, Text osv. Men det ska bli intressant att se hur mycket länken påverkar rankingen hos Söderströms – där just ordföljden Husqvarna 536LiBx inte förekommer en enda gång. Därefter kommer de säkert ändra och kampen om toppen är igång. Om så sker har testet även fyllt sin funktion – att visa hur viktigt det är att tänka först och prata (skriva) sen.

Och om du oroar dig – Söderströms har godkänt att jag skriver inlägget.

 

Om 

Denna artikel/intervju är en del av artikelserien ”Textens Betydelse” som presenteras på Skribentus.se. Tanken är att presentera hur olika företag arbetar med text och på vilka sätt detta kan ske.  Är du intresserad av att bli intervjua eller gästblogga på detta tema? Hör gärna av dig.

 

Andra artiklar i serien:

TitelHemsida i fokusPublicerad datumGå till...
Trovärdighet i en svår branschSverigekontanter.se8 sep 2015Till inlägget
Lyfta fram Bäst-i-TestLövblås.se m.fl14 sep 2015Till inlägget
Att Göra Länkfiske Mot En Enda PersonBlogginlägg av Christian Rudolf1 jan 2016Till inlägget
Att fatta sig kort - ReklamtryckGolftryck.se2 feb 2016Till inlägget
Rätt ord och begrepp på rätt platsLövblås.se & Söderstroms.nu23 feb 2016Till inlägget

loga-bra.png

Comments are closed.