browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Mina 4 steg för större affinkomst

Posted by on maj 18, 2016

Läste för ett tag sedan en artikel från 2014 av Philip Blomsterberg  med titeln ”Slösa inte pengar på sökmarknadsföring”. (Den är skriven på nyföretagarsidan Företagande.se som för övrigt kan rekommenderas till oss microföretag.)

Han börjar sin artikel med att påstå att det inte primärt är relevant att se på hur mycket pengar so m läggs på PPC eller SEO. Det primära bör vara vad kunderna efterfrågar, vad de behöver och vad de förväntar sig av webbplatsen. Att den viktiga frågan är ”Vad ska uppnås?”.

Det är en fråga som funnits med i mitt arbete på mina affiliatesidor sedan somras.  Något som även gett tydligt resultat.

Jag har under flera år haft fokus på ranking med mina sidor. Det är självklart ett viktigt ben. Med hög ranking kommer fler besökare. Men frågan är som sagt ”Vad ska uppnås?”. Är det verkligen massa besökare jag vill ha? Eller är det bra inkomst genom affiliate? Det ena KAN ge det andra – men måste inte nödvändigtvis göra det.

När jag sedan satt med en John Adams, i somras, och berättade att jag hade en domän som hade över 1000 besökare per dag under en vecka juli sa han något som kort skulle kunna sammanfattas med ”Du måste ta bättra hand om din domäner”.  Med 7000 besökare på en vecka borde jag fått betydligt mer än de 800kronorna som kommit in genom tre sale.  Det är bara att hålla med.

Så i höstas började ”projekt konvertering”. Lösningen för att få mer pengar på affiliate handlade inte längre om att starta upp fler sajter – utan att få de som jag hade att konvertera bättre. De skulle ge mer pengar helt enkelt. Jag ställde mig frågan ”Vad ska uppnås?” och la energin där istället för stirra mig blind på positioner eller antal besökare.

Här kommer mina tips. Jag vill inte säga att det är ”de bästa tipsen” eller ”måsten inom affilite”. Inte heller att de kommer fungera för dig. Det är i alla fall de punkter som låg bakom att jag ökat mina affiliateinkomster  ökade med ca 30% – utan förbättrade positioner eller fler sidor.

  • borthersGrafiken – bounce rate

Det man inte är bra på – ska någon annan göra. Har köpt in bilder till webbplatserna från en grafiker som gör de utifrån sidornas tema, färg, osv. Ett av mina största ”Vad ska uppnås?” var att behålla besökarna på sidan. Allt för många vände ”i dörren”. Med snygg grafik och tilltalande första sida ändrades det rejält.  Fler besökare stannade mer än 1 sekund – lite av grunden för att de ska hinna klicka sig vidare… Denna punkt har helt klart vägt tyngst i att få mer inkomst. Gör det bra – gör det snyggt.

  • Se över provisionen

För några SEO-träffar sedan sa en att det är en självklarhet att förhandla om provisionen om man är stor. Jag hade en sida som genererade ca 50 sale i månaden (på en enda produkt) men hade aldrig haft en tanke på försöka höja procenten. Men det var inte speciellt svårt. Även om det är små procentökningar så är det små steg som skapar större inkomster.

En del företag har sponsrat med produkter, skapat tävlingar och till och med tagit in produkter som jag efterfrågat (tack confident living – bäst inom inredning!)

En hel del produkterna har även funnits hos flera företag. Men där ett företag gav 3,5% kunde det andra ge 12,5%. Klart att det finns pengar att tjäna på att välja var länkarna ska gå.

Men se även över ditt EPC. Här kan Zalando nämnas som ett utmärkt exempel. EPC är där riktigt hög vilket därmed betyder att när väl besökaren landat på sidan så köps det produkter för ganska stora summor.

Ett företag gav extremt dålig EPC och jag började fundera på varför och jämförde mot andra E-butiker. Här fanns extremt korta produktbeskrivningar och väldigt få sätt för besökaren att hitta liknande produkter. De har nu byggt om hela sidan och EPC har dragit uppåt tydligt.

Den ”dubbla konverteringen” gör att man som affiliate därmed både behöver se över sin sida och vilka man länkar till.

  • sockerpastaMarknadsför även tillbehör

En av mina sidor är sockerpasta.nu – en sida som från början enbart marknadsförde sockerpasta. Men det var när jag breddade utbudet som försäljningen ökade. Den kanske inte rankar så lysande på många andra ord men när besökaren är inne för att köpa sockerpasta finns ju även intresse för böcker och andra tårtdekoreringssaker.

 

  • Jobba mot brand SOM konverterar

Har länge länkat till Bygghemma.se. Ett stort och etablerat märke som därmed även konverterar bra. För som affiliate handlar det ju inte bara om att få besökare att klicka sig vidare på afflänkar. De måste ju även köpa något i den E-butik de landar i. Här har jag märkt att starka varumärken konverterar bättre. Så även om jag får något sämre procent hos Bygghemma.se än hos vissa andra så ger de mer pengar. Besökarna som kommer till Bygghemma köper i större utsträckning än de som kommer in på ”pellesutemöblerochparasoller.se”

Så varsågod Fia och Oskar – här har ni mina bästa tips för bättre inkomst på affiliatesidorna ni håller på att bygga upp. Om någon annan även uppskattade inlägget så ser jag det som en bonus.

Fråga er vad som ska uppnås och stirra inte er blind på positioner.

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.