browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Måste Soekmotoroptimering ha mer text?

Posted by on januari 17, 2016

Jag tycker content är viktigt – väldigt viktigt. Inte så konstigt eftersom jag jobbar som skribent och därmed skulle motarbeta mig själv om jag inte lyfte upp content som något viktigt. Men idag vänder jag på det och vill hävda att det viktiga inte är att du skriver mycket content – utan att det är bra content.

Självklart kan man locka till sig många s.k longtailssökningar med stor mängd content. Men i slutändan handlar det om att leverera kvalité. Åtminstone om man inte bara vill ligga högt upp på Google utan även få de besökare som kommer in på sidan till att bli kunder eller återkomma för att de anser att sidan har trovärdighet och kvalité.

Bra jobbat Håkan!

Håkan Persson ligger idag etta/tvåa på ordet sökmotoroptimering med sin sida Soekmotoroptimering.se och jag tror att det handlar mycket om hur han bygger content. Inte att det är en större mängd – utan att det som skrivs är genomtänkt och annorlunda i jämförelse mot många andra SEO-bloggar. Det är i alla fall därför jag läser alla hans inlägg -följer bara 2 bloggar.

I sitt senaste blogginlägg ”Sämst #2 med sökordet sökmotoroptimering” avslutar han med meningen ” Om jag inte återigen börjar blogga mer frekvent om sökmotoroptimering så kommer det vara svårt att hålla sig kvar i toppen”

Jag hoppas du har fel. Du har under året skrivit 15 blogginlägg. De flesta intressanta i mina ögon sett medan vissa mer känns ”lätt och tunn utfyllnad”. Men det är ju en smaksak.

Tror personligen att Håkan måste fortsätta att leverera bra och intressanta artiklar för att hålla sig på toppen. Det är dessa artiklar som gör att han skapar trovärdighet både hos läsarna och Google. Men som svar på min fråga i titeln om Håkan behöver skriva mer text – Nej det tror jag inte. Under 2015 skrev du 15 blogginlägg. Du har under hela året legat i toppen. Bråth har under samma period skrivit 77 inlägg. Som du själv säger så är inte content allt. Men trots allt har Bråth jobbat hårdare – men du ligger etta ändå.

Av dessa 15 inlägg är det 3 som sticker ut ur mängden. Tre av 15 har nämligen fått inlänkar från olika håll. Det är då SEO-relaterade länkar . Som de flesta håller med om inom SEO så är länkar från relevanta sidor mer värda. En orsak att du ligger där du gör är att du har fått i genomsnitt en inlänk per 5 blogginlägg. Ett billigt och effektivt sätt att få bra relevanta och naturliga länkar.

Dessa tre artiklar har även fått sammanlagt 24 kommentarer (dina svar inräknade). Så här finns en viss nyckel till framgången. Det är följande tre som dragit till sig länkar och kommentarer.

Smart eller dumdristigt av Be Better Online… – Inlägget med 19 kommentarer skapade verkligen rörelse i SEO-världen. Du fick kommentarer, flera bloggare nämnde ditt inlägg (även om inte alla länkade) och du fick ett antal länkar.

Inbound-marketing   – Även här har du flera kommentarer och några inlänkar som resultat.

Skapa-nytta-sa-rankar-du-i-googles-sokresultat. Inte några kommentarer men några inlänkar.

Så vad har dessa tre inlägg gemensamt?

Jag har mina tankar kring det men tar det i kommande inlägg. Nu stannar jag vid tesen att bra content är en stabil stöttepelare att stå på för att nå högt.

Sen ska det ju tilläggas att flera har länkat direkt till bloggens url och inte till ett specifikt blogginlägg. Det är du själv tydlig med längst ner i ditt sista blogginlägg.   Men allt grundar sig i bra content.

Sen hur viktigt det är att ranka på just ordet ”sökmotoroptimering” kan man ju diskutera Uppenbarligen verkar det vara andra ord inom SEO som är på frammarsch.

Fortsätt Håkan att skriva som du gör. Annars slutar jag läsa din blogg – Se det som ett hot !

Comments are closed.