browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Lyfta fram ”Bäst i Test” (lövblås.se)

Posted by on september 14, 2015


 
Nu tar jag mig själv friheten att göra ett inlägg i denna artikel/intervjuserie gällande textens betydelse. Denna gång med fokus på textens betydelse att hjälpa kunden att välja rätt produkt via ”Bäst i Test”.

textens betydelseEfter en diskussion med en av mina kunder kring hur en E-butik som säljer trädgårdsredskap/verktyg skulle kunna utvecklas fick jag på mitt bord att undersöka hur andra E-butiker lagt upp det. Efter knappt en timme insåg jag att produktutbudet är stort – men hjälpen att hitta rätt är extremt liten.

Den som går in i en elektronikbutik kommer inte behöva vara där inne länge förrän en försäljare kommer fram och vill hjälpa till. De frågar om vilka behov man har och därefter presenteras ett urval av utbudet som passar dessa behov. Detta allt utifrån funktion till utseende. De hjälper helt enkelt kunden att välja rätt. Detta inte minst i de tillfällen då kunden inte alls är insatt i vad man bör tänka på i köp av en viss produkt.

Men lika tydligt är det inte online. Utbudet är enormt och ofta presenteras produkterna mycket kort. För att återgå till min undersökning av trädgårdsredskap (som då landade på lövblåsar) så satt jag snart och tänkte ”vad är det som skiljer dem åt förutom pris och utseende?” Jag laddade hem produktbroschyrer och hittade där skillnader. Men ska man som kund behöva gå in på leverantörens hemsida, söka upp rätt modell och sedan läsa på om dem? Kan inte E-butikerna ge mer info? Kan de inte vägleda tydligare är risken att man inte köper något för att man inte upplever att man hittar rätt. Man ser inte trädet för det är så mycket skog – som det ungefär heter.

Själv driver jag Kabinväska.net som ett litet miniprojekt och har där valt att lägga en undersida med en artikel om den väska som vann ”Bäst i Test” i en undersökning som Expressen genomförde 2014. Konverteringen senaste fem månader pekar på att det är en uppskattad sida. En tredjedel av försäljningen kommer från undersidan vilket är mycket då de allra flesta kommer in till webbplatsens startsida.

Det är ett enkelt och tydligt sätt att hjälpa kunden att hitta rätt. Inte bara skriva ut att den vunnit denna utmärkelse utan även lyfta fram vad det var som testarna uppskattade med produkten. Några tester behöver man ju inte ens göra själv utan man kan presentera andras tester vilket fungerar minst lika bra. En sida som drar detta till sitt yttersta är test.se. De gör inte några egna tester men samlar in och presenterar alla tester de hittar på nätet gällande olika produkter. Ett smart sätt att presentera ett bredare urval för kunden. För man får komma ihåg att bara för att en produkt är ”Bäst i Test” så betyder det bara att den är bäst bland de få produkter som testas. Genom att läsa flera tester blir det en bredare syn på vad man ska välja. Har själv tagit efter detta sätt att presentera tester på ett av mina andra sidoprojekt (lövblås.se) med en undersida som samlar och presenterar alla tester jag hittar inom just denna produkt.

Även SEO

Att hjälpa kunden att välja rätt med ”Bäst i Test” är inte bara en hjälp till kunden att välja. Det handlar också om nyckelord inom SEO. Detta är något som TopDogs Christian Rudof tar upp i ett blogginlägg tidigare i år under rubriken ”3 Söktrender i Goole för e-handlare & affiliates”. Där nämner han just hur man kan jobba med nyckelorden rea och bästa. Visserligen inte just ”Test” men idén är densamma. Att kombinera produkter med andra ord för att på vis jobba vidare med sina nyckelord och sitt SEO. Läs gärna hans inlägg för att få mer konkreta tips om hur du kan jobba vidare med texten just mot Rea – byt sedan ut ordet Rea mot ”Test” eller ”Bäst i Test” så kan hans inlägg appliceras på detta blogginlägg.

Ännu en gång landar vi tillbaka till lövblåsarna. Att huvudsökordet är lövblås är ju inte helt oväntat. Men en tiondel av så många som söker på detta ord söker på ”Lövblås test”. Detta är inte unikt denna produkt utan flera av mina sidor vittnar om samma sak. Cirka 10% söker med någon slags ”Test”-inslag i sökfrasen. Sen skiljer det sig väldigt mellan produkt och produkt. Få söker nog på Slipsar Test men fler gör det på tekniska produkter. Här får man använda sökordsplaneraren och lite sunt förnuft för att klura ut vilka produkter som är bra att jobba med på detta sätt med.

Men visst finns det en stor fördel att i text jobba med ”Bäst i test”. Det går väll också att göra med bilder och grafik men som skribent så tycker jag att bäst i test gör sig bäst i text.

 

Om 

Denna artikel/intervju är en del av artikelserien ”Textens Betydelse” som presenteras på Skribentus.se. Tanken är att presentera hur olika företag arbetar med text och på vilka sätt detta kan ske.  Är du intresserad av att bli intervjua eller gästblogga på detta tema? Hör gärna av dig.

 

Andra artiklar i serien:

TitelHemsida i fokusPublicerad datumGå till...
Trovärdighet i en svår branschSverigekontanter.se8 sep 2015Till inlägget
Lyfta fram Bäst-i-TestLövblås.se m.fl14 sep 2015Till inlägget
Att Göra Länkfiske Mot En Enda PersonBlogginlägg av Christian Rudolf1 jan 2016Till inlägget
Att fatta sig kort - ReklamtryckGolftryck.se2 feb 2016Till inlägget
Rätt ord och begrepp på rätt platsLövblås.se & Söderstroms.nu23 feb 2016Till inlägget

loga-bra.png

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.