browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

KundCase – Evino

Posted by on mars 28, 2016

 
Sedan våren 2015 har jag skrivit en liten bloggserie som jag kallat för ”Textens Betydelse”. Intervjuer och artiklar med just detta tema. Idag börjar en annan bloggserie som kommer gå under namnet ”Vad gör du egentligen?” som kommer löpa parallellt.

artikelserie_vadgörduegentligenBakgrunden är att jag så ofta får fråga vad jag jobbar med – med följfrågan ”Men vad gör du egentligen?”. Detta till och med av folk som söker skribenter. Kanske är jag dålig på att förklara muntligt så jag tar bloggen till hjälp.

Varje inlägg kommer alltså presentera olika kunder jag har/eller har haft där de presenterar sin verksamhet och vad skribentens roll är i deras verksamhet. Först ut är en vän på hemmaplan. Ett företag som håller till i samma stad som mig och där ägaren av företaget har samma namn som jag. Självklara orsaker till varför han ska få komma till tals först. 

 

Vad är Evino och vad gör ni?
Evino jobbar egentligen med allt som rör webben. Det vill säga hemsidor, grafisk formgivning och sökmotoroptimering.

Variationen mellan dessa områden känns viktig för att jobbet ska hållas intressant hela tiden. Även om grafisk design och sökmotoroptimering är vitt skilda saker är de båda lika viktiga när det handlar om att effektivisera en webbplats. Det handlar dels om att få in så mycket relevant trafik som möjligt via sökmotorer och sedan att ta hand om dessa besökare på bästa sätt.

Att bli synlig i sökmotorerna handlar främst om två stora arbetsområden; on page optimering och off page optimering. Att optimera en hemsida on page innebär att man fyller den med intressant och matnyttig information om ämnet den berör. När Google ser att just din webbplats är genuin och kvalitativ tenderar de också att ranka hemsidan högre i sökresultatet.

För att göra detta krävs också ”off page” optimering, som handlar om att få andra webbplatser att länka till just dig. En länk kan ses som en röst, där man får högre förtroende hos sökmotorerna beroende på vilka andra sajter som rekommenderar din webbplats.

Vad hjälper Skribentus ert företag med?
Vi har det senaste året tagit hjälp av Skribentus med texter till både on page material och till artiklar som vi publicerar åt oss själva och våra kunder. Eftersom text ofta upplevs bli ”flaskhals” i byggandet är det värdefullt för oss att få kunnig och erfaren hjälp av Skribentus med detta. Texterna som vi brukar fokusera på är informativa och läggs alltid upp på ett informativt sätt.

Vad tycker ni att är viktigast i arbetet med texter i er verksamhet?
Allra viktigast är att texterna har substans. Vem som helst kan slänga ur sig ord, som tillsammans saknar större mening.

Ett bra exempel är att lägga upp texter i form av guider på olika sätt. Detta har vi tidigare gjort tillsammans med Skribentus med till exempel http://billiga-klockor.nu som är ett projekt där vi samlar erbjudanden på klockor från olika butiker i Sverige. Tanken är att automatisera urvalet av annonser, men det är lika viktigt att all information om klockor och armbandsur är korrekt.

Ett annat sidoprojekt inom affiliate marknadsföring är http://www.värmepumpen.nu som har samma enkla upplägg. Tanken är att på sikt erbjuda guider och information om värmepumpar i olika former.

Se även andra KundCase

KundCasePublicerad datumGå till...
Evino30 mars 2016Till inlägget
Defiso Media AB25 April 2016Till inlägget
Upplevelse.com28 April 2016Till inlägget
Veloxia.se31 Juli 2016Till inlägget
DuoService2 Sep 2016Till inlägget
Smarter Marketing18 Sep 2016
Till inlägget
EkonomiJuridik4 Okt 2016
Till inlägget
Bumpy30 Nov 2016Till inlägget
Kryddafesten.se1 Feb 2017Till inlägget
Verktygsgrossisten12 Aug 2017Till inlägget

Comments are closed.