Hoppa till innehåll
Hem » Hur UNIK behöver texten vara?

Hur UNIK behöver texten vara?

Att Google premierar unik text är tydligt. Det är nog ingen som jobbar med SEO som skulle säga emot. Som E-handlare är därmed viktigt att inte bara kopiera leverantörernas produktbeskrivningar utan istället skriva egna. Men räcker det med att spinna texten? Finns det någon fördel att ha ännu mer unik text? Jag vill hävda att desto mer unik text desto bättre – oftast.

Att som E-handlare kopiera leverantörernas olika produkttexter är otroligt bekvämt. Det är snabbt och effektivt att jobba med ”copy-paste” när produkterna ska läggas upp i butiken. Jag har personligen suttit med flera E-handlare som resonerat på detta sätt.

Men att jobba med kopierad text är knappast lönsamt i längden. Snarare tvärtom. I alla fall om du vill synas högt på Google. Texten behöver vara unik. Men hur unik?

Unik – Att ”kasta om orden”

En idé är att ta leverantörens text och bara ”kasta om orden”. Jag är inte speciellt förtjust av den idén och orsaken är att flera E-handlare konkret bevisat för mig att man inte bearbetar texten tillräckligt. En enkel sökning med copyscape visar det.

Unik – Som klarar copyscape

Nästa nivå är att använda leverantörens text (eller en nyhetsartikel) och ”spinna” texten så mycket att något utslag inte ges på copyscape. Det är helt klart bättre än arbetssättet ovan men kräver också mer tid.

Men så finns det en nivå till på ”unikhet”. Det handlar om att skriva artiklar om saker som andra inte skrivit om. Att inte bara ”kopiera” andra utan att göra egen research, presentera nyheter inom vissa områden först och på detta sätt skapa sig en auktoritet.

Att vara unik – att vara först – att vara ensam (i alla fall till andra börjar kopiera).

Unik – Skillnaden mellan amatörsida och auktoritet

På senaste SEO-snack träffade jag Anders Granström som driver Vm-fotboll.se och vi diskuterade en del kring redaktionell text, spunna nyheter och ranking kring detta.

Ni driver en sida som har ”mördande” konkurrens under vissa år – och inte knappt någon konkurrens alls under andra år. Hur påverkar det hur ni jobbar med content?

Det finns en hel del att skriva om kring VM eftersom vi både skriver om Dam-Vm, Futsal-VM, Herr-Vm, kvalet till VM osv. Allt kanske inte klassas som heta nyheter men det håller sidan uppdaterad. Det blir även ett smidigt sätt att skapa intressant innehåll.

Men när det väl sätter fart skriver samtliga tidningar om turneringen – vilket självklart skapar en helt annan konkurrens på Google. Man kan väll förenklat säga att ju närmare turneringen man kommer desto viktigare är det med riktigt bra content.

Vad är fördelen med att skriva helt unika texter utifrån ranking på Google?

Vi ser det alltid som en fördel om vi kan vara först, eller bland de första, med en nyhet. Skriver vi om något som ingen annan skrivit om så är ju vägen till toppen på Google ganska enkel. Sen är det ju alltid prestige att vara först 😊

Personligen tror jag det finns ett värde i att få en hög placering från början istället för att försöka klättra förbi andra.

Hur skapar ni unikt content?

Delvis gör vi intervjuer och reportage och delvis bevakar vi andra länders nyhetsrapporteringar om VM. Dessutom finns ju FIFA´s hemsida m.m. Ett tips är att följa utländska nyhetsportaler och snappa upp nyheter från dem. En bra inspiration som inte är konkurrent på Google.

Tror du att E-handlare och andra kan jobba lika? Att följa utländska medier och hitta nyheter där istället för på svenska sidor?

Nu jobbar vi ju bara med sport och där finns det mängder av riktigt bra journalistik att inspireras av i bland annat England, Spanien, Italien osv. Hur det är i andra branscher är jag inte insatt i. Men Sverige är otroligt litet och det som skrivs på nätet blir ibland ”likriktigt”. Då finns det absolut en fördel att ta inspiration från andra håll.

Du sa när vi satt och pratade att texten avgör om Google ser det som en ”amatörsida” eller ”auktoritet”`…

Jag använde kanske exakt de orden men visst. Skriver du inget alls eget material så blir det lätt en amatörsida. Inte minst inom områden där nyheter väger tungt. Jag tror att den långsiktiga vägen är att ha en andel redaktionell text för att skapa sig en auktoritet.

Den fråga som jag tycker mest intressant – När jag söker på Fotbolls Vm idag så handlar de flesta sökresultat om herr VM 2018. När slår det över? När kommer de flesta resultat handla om dam VM som spelas i sommar i Frankrike?

Än så länge söker inte många efter VM som ska hållas 2022 och inte heller speciellt mycket om VM som ska hållas nu i sommar i Frankrike. Men när sökbeteendet förändras så kommer självklart även sökresultatet ändras.

Tack !!