browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Guldläge på Nätet – Beware of the Penguin

Posted by on juli 1, 2016

BewareofthepenguinNär första upplagan av ”Guldläge på nätet” gavs ut 2013 valde förlaget att trycka 2000 exemplar. Hur många ex som skulle säljas var extremt svårt att gissa sig till då någon liknande bok inte lanserats i Sverige tidigare. SEO är en smal bransch och frågan var om författarna skulle lyckas skriva så ”enkelt” att en bredare skara skulle vara intresserad av att läsa boken.

Svaret kom snabbt – de hade lyckats extremt bra. Upplagan var slutsåld 2015 och man valde då att trycka upp en ny upplaga med vissa förändringar. Den som har läst Guldläge på Nätet upplaga 1 behöver inte nödvändigtvis läsa upplaga 2. Visst finns det vissa förändringar men den ska ses som en ny upplaga – inte som en uppdaterad och förändrad version i den grad att den bör läsas.

Mer om länkar – och ännu mer

Författarna har i upplaga 2 lyssnat till läsarna av boken och kompletterat med de delar som framförallt har efterfrågats. I boken finns avsnitt om Mobilgeddon, fler länkstrategier och hur man kan hålla sig uppdaterad om vad som händer inom SEO-världen.

 När de nu släpper kommande bok i bokserien ”Guldläge på Nätet – Beware of the Penguin” fortsätter de i samma spår. De lägger betydligt mer fokus på länkbygge och ger även ännu tydligare instruktioner till läsarna hur de kan gå vidare i sin kunskapstörst.

I recensioner av boken (upplaga 2) ger jag bättre omdöme gällande länkdelen mot tidigare upplaga. Men samtidigt är det just denna del av boken som fortfarande känns för ”svag”. Som de själva skriver så är ”länkstrategin utan tvekan det allra viktigaste i SEO-arbetet i nästan samtliga fall”.. Men ändå väljer de att skriva 36 sidor om onpageoptimering och 17 om offpage (länkar). Självklart är inte kvantitet allt men det visar lite hur boken väger över lite för mycket åt ena hållet.

Det jag gillar i ”Beware of the Penguin  (och därmed saknar i upplaga 2) är strukturen och förklaringen kring länkar. Kapitlet ”Skaffa länkar” har tydligare delats upp gällande att hyra/köpa/byta länkar (dvs vägar som Google inte gillar men som de flesta SEO-bolag jobbar med) och vägar att gå för att attrahera naturliga länkar. De lyfter även upp fördelar och nackdelar med de olika vägarna samt hur länkar kan värderas. Även snappade domäner får sin beskärda del vilket är förvånande att det inte nämns föregående upplaga.

I ”Beware of The Penguin” bygger de ut sitt resonemang i den grad att jag bara kan applådera och njuta av boken från pärm till pärm. Den tar inte längre 2,5 timme att läsa igenom utan närmare det dubbla. Den är inte lika ”enkel” och ”lättläst” och kanske tappar de vissa läsare genom detta. Men den ger en tydligare och bredare bild om vad SEO är för den som inte är invigd.

Ännu mer ”vidare läsning”

Utöver den ökade länkdelen så är jag otroligt förtjust i de ”utlänkar” som de jobbar med. I andra upplagan kunde det stå ”forum på nätet om SEO” eller om ”Googles mobilvänlighetstest”. I ”Penguin” står det en länk direkt efter (SEO-forum.se och Google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/)

De knyter därmed ihop den analoga tryckta boken med den digitala världen, som boken handlar om, på ett mycket genialt sätt. I varje kapitel finns länkar för den som vill ”läsa mer”. Inte oväntat går många till just Sökmotorkonsult.se som drivs av Pineberry (VD är en av författarna). Är det för att göra reklam för dem?  Nej, inte alls. Det är relevanta utlänkar till en sida med hög trovärdighet. Sådana utlänkar som även en webbplats mår gott av.

En bok blir aldrig komplett – men mer eller mindre.

I både upplaga 1 och 2 skriver författarna i inledningen att ”I den här boken hittar du allt du behöver veta för att kunna bli en duktig sökmotoroptimerare…”. Det är väll inte helt sant då SEO-företagen knappast haft så svårt att nå riktigt kompetent personal i sådant fall. Minst 2000 böcker har ju uppenbarligen sålts.

Men med ”Beware of the Penguin” kan jag hålla med dem. Inte för att boken i sig ger all kunskap. En bok kan aldrig vara komplett. Men med deras utlänkning och tydligare balans mellan onpage och offpage så kan jag inte annat än att hålla med.

Rekommenderas till:

I en undersökning hos läsare av första upplagan (50st) svarade 96% att de skulle rekommendera boken till en vän. Det bevisar främst att författarna lyckats lägga sig på en tydligt enkel nivå. Många har nämligen länge trott att SEO är trolleri. Något som måste vara svårt, krångligt och näst intill omöjligt att jobba med själv. En myt som under en viss tid även underblåsts av enstaka företag i branschen. Men författarna förklarar SEO enkelt och tydligt på 116 sidor. Upplaga 2 är helt klart en bok som rekommenderas för de som inte vet vad SEO är eller känner sig som en nybörjare på området.

Tror till och med att många inom SEO-branschen mår gott av att läsa boken. Detta ur ett ”Islandsperspektiv”. Landet som fick en enorm framgång i fotbolls –EM genom att hålla stenhårt på de grundläggande strategierna. Det förlitade sig inte på någon teknisk överlägsenhet eller individers egenskaper att ”tänka utanför boxen”. De höll sig stenhårt till grunderna och gjorde dessa grunder till något som genomsyrade allt de jobbade med.

När jag själv läste boken (läst både upplaga 1 och 2 och 3) fick jag små påminnelser om vad jag bör fokusera mer på – analysfasen. Inget nytt under solen – men påminnelser fungerar bra. Att gå tillbaka till grunderna är aldrig fel. Alltid finns något som kan göras bättre.

Men bokens (upplaga 2) svaghet sitter just där. Jag tror inte speciellt många som enbart läser boken kommer nå första platsen. Den nås däremot efter ”Beware of the Penguin”. Skillnaden är hur tydligheten och kunskapen om länkar förmedlas. Upplaga 2 rekommenderas till de flesta – Beware of the Penguin till de som vill gräva ner sig, lära sig mer och ta ta sin optimering och sin webbplats till toppen.

Jag rekommenderar andra upplagan framför första upplagan. Jag rekommenderar den till de flesta som är intresserade av SEO. Men dess betydelse för läsarens SEO-arbete är nog väsentligt olika.

Många inom branschen känner nog som jag– att man vill ha mer. Och det är verkligen MER som ges i pingvinboken. Mer i den utsträckning att den kanske inte klassas som lika lättläst längre.

guldläge på nätet 1 guldläge på nätet 2Bewareofthepenguin

 

Epilog:

För er som inte redan listat ut det – Boken ”Guldläge på nätet – Beware of the Penguin” finns inte. Texten ovan ska ses som en recension av ”Guldläge på nätet – upplaga 2” utifrån dess styrkor och svagheter. Har du svårt att hänga med i svängarna. Hoppa över allt med fet stil. Då får du en enklare, tydligare och lättsammare recension. Och det är även min slutpoäng gällande boken. Läs ”Guldläge på Nätet” och du får en enkel, tydlig och lättsam presentation av SEO. För att lära sig på djupet får du gräva vidare. Inte minst gällande länkar.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.