browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Ger köpta länkar (Märkt sponsrat inlägg) någon SEO-kraft?

Posted by on november 23, 2017

Det finns en fråga som kanske inte diskuteras speciellt öppet men som många inom SEO har en tydlig åsikt om. Det handlar om köpta utmarkerade länkar. Med andra ord köpte länkar i ett inlägg som är utmarkerat som Sponsrat.

Om du kan få/köpa/hyra/låna en länk från en bloggare skulle du då ta det erbjudandet om personen säger ”Då kommer jag att markera ut inlägget som sponsrat”? Alla gör inte det.

Varför prioriteras ”Sponsrade inlägg” bort?

Google säger officiellt att köpta länkar inte ger någon effekt – men alla inom SEO vet att så inte är fallet. En köpt länk ger länkkraft. Så det Google egentligen säger är att de VILL att köpta länkar inte ska ge någon effekt. Det är en stor skillnad…

Om du köper en länk i ett blogginlägg och bloggaren länkar ut till tre olika ställen samtidigt som inlägget inte markeras ut som Sponsrat Inlägg – Hur ska då Google veta att länken är köpt? Finns det många utlänkar blir det omöjligt att avgöra om en, flera eller ingen är köpt. Om dessa länkar sedan ligger naturligt blir det ännu svårare.

Men om inlägget är utmarkerat ”Sponsrat inlägg” så är det ju tydligt att inlägget är köpt och till stor sannolikhet även länken är köpt. Man resonerar då på följande sätt:

Om Google ser att inlägg är markerat som Sponsrat Inlägg så kommer länken inte att ge kraft eftersom Google vill motverka köpta länkar.

Vi testar !

Jag fick kontakt med killen som driver matfusket.se och han erbjöd mig att få köpa ett sponsrat inlägg. Vi kom överrens om en deal och han publicerade sedan inlägget ”Sponsrat Inlägg: Mattermos.se”. Att det är sponsrat är tydligt – övertydligt. Inte ens Google borde missa det.

I texten valde jag ankartexten ”Matlådetermos för barn” och länka till min egen sida om barnmattermosar. Jag valde en liten udda fras för att lättare mäta dess resultat. Innan inlägget publicerades låg jag +100 på den frasen. Ca 10 dagar senare låg jag fyra. Så nog gav det effekt.

Här ska tilläggas att ordet matlådetermos inte ens finns med på min sida. Vilken som ligger etta? Det sponsrade inlägget…

Kritik

Nu finns det säkert någon som höjer sin röst och säger att det inte är ett långsiktigt test. Att jag bör vänta tre månader och se vad som händer när Google upptäcker det hela. Ja, jag ska vänta. Välkommen tillbaka om tre månader och läs inlägget då. Så här är i alla fall läget just nu.

2017-11-23 – Position Fyra på Google

Comments are closed.