browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Därför bör du som E-butik låta publishers använda bilder

Posted by on februari 3, 2017

Med åren har affiliate blivit en större del av min inkomst. Jag lever fortfarande främst av att skriva och så kommer det nog alltid att vara. Men det är skönt att få varva med att skapa webbplatser och implementera lite SEO på egen hand. Ibland går det bra – ibland inte lika lysande. Men det är otroligt roligt.

När jag bygger upp mina sidor är jag noga med att fråga de E-butiker jag vill jobba mot om jag får använda deras produktbilder. Nu är det många publishers (vi som jobbar med affiliate) som ler och tycker jag kör med både livrem, skärp och knapp. ”De tjänar ju på att du länkar till dem”.  Det är sant. Men så verkar inte alltid E-butikerna resonera. Vissa av mina affilitesidor är helt utan produktbilder på grund av att E-butikerna sagt nej. Jag möts inte sällan av följande frågor.

  • Hur tjänar du pengar?

Det är en vanlig fråga trots att företaget uppenbarligen har program hos ex. Adrecord.

Affiliate betyder att jag marknadsför era produkter via mina webbplatser. Det kan vara i allmänna bloggar likväl som en sida som enbart presenterar produkter inom ett visst segment. Bilderna länkar till er E-butik. Skulle någon klicka på bilden och sedan genomföra ett köp får jag provision på köpet.

Så – om ni tillåter att jag använder era bilder så kommer jag driva trafik till er E-butik. Jag kan inte lova att det kommer tusentals per dag. Men mitt mål är att skapa trafik så att jag tjänar på det. Då tjänar ni också på det.

  • Men du kan använda bilderna vi har i vårt program

Banners säljer extremt dåligt. Det upplevs som reklam och selekteras bort av de som kommer till webbplatsen. Att istället kunna visa upp en produktbild med tillhörande beskrivning eller recension skapar en betydligt större konvertering.

  • Du får bara ta produktbilder – inte andra bilder

Helt okej. Det är de bilderna som är viktigast.

  • Hur kan vi veta att bilderna inte missbrukas?

Det kan ni inte. Jag skulle kunna använda dem för att marknadsföra helt andra saker hos konkurrerande E-butiker. Eller för att göra min personliga blogg lite snyggare. Men varför skulle jag? Den risken finns ju så fort man publicerar en bild på nätet. Risken finns alltid att någon bloggare tar bilden och använder den på ett ”felaktigt sätt”. Skillnaden är att jag vill skapa en relation till E-butikerna. Jag vill tjäna pengar och därmed behöver jag ett samarbete. Skulle jag missbruka bilder skulle jag snabbt tappa samarbeten och därmed pengar. Jag har mer att förlora än de som bloggar privat.

/Johan

 

Comments are closed.