browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Bygger du långsiktigt med content  – eller jagar bara snabba klick?

Posted by on december 7, 2017

Att skriva en bra artikel för nätet är enkelt. Det finns mängder av kortfattade och pedagogiska guider att följa för att nå ett gott resultat. Det handlar bland annat om Klickvänliga rubriker, Lättlästa texter, Tydliga underrubriker och att man Vänder sig till läsarna….

Det är bara att följa dessa guider för att skapa texter som ger resultat – Eller? Allt beror på VILKET resultat man är ute efter. För den som gör som alla andra – får resultat som alla andra. Det kan alltså fungera bra för dig som vill ligga på ”medelnivå” vilket inte är något fel. Men text kan skapa betydligt mer värde än så. Detta genom att tillföra SEO och Auktoritet – vilket sitter ihop som hand och handske.

Content + SEO (1+1=3)

I stort sett alla kunder jag jobbar med arbetar med SEO. Det kan vara större SEO-företag, en E-handel som jobbar med egen SEO eller affiliates. Av dessa är jag mest imponerad av affiliates som är väldigt duktiga på att ta fram sökvolymer, sökfraser och fånga upp trender i samhället som kan utnyttjas för att skapa trafik till hemsidan. Något som fler borde göra. Jag testade själv att skapa artikeln ”vad är covfefe?” för några månader sedan – sällan har det varit så många besökare på min sida.

Du kan antingen skriva en artikel som du hoppas på att någon ska läsa. Eller skriva en artikel som besvarar en fråga som statistiskt 200 söker efter varje månad. Chansen är självklart större att fler kommer ta del av artikeln om det är ämne som faktiskt är eftersökt. Därmed ger man besökaren tydliga svar på deras frågor. Men det handlar inte bara om att mäta, analysera och möta informationsbehovet inom sin bransch utan också om att bygga långsiktig trovärdighet – vilket jag återkommer till snart.

Självklart kan detta dras till sin spets vilket skulle betyda att exakt alla artiklar och blogginlägg har ett specifikt SEO-syfte vilket jag inte ser som optimalt. Men att helt hoppa över SEO-delen är knappast heller lönsamt.

Content + SEO + Auktoritet (1+1+1=5)

Om du läst en bok av Liza Marklund och tycker den är bra – vilken bok väljer du att köpa in till julhelgen? Tänker du ”Liza Marklund skriver bra thrillers så jag köper en thriller”? Till stor sannolikhet inte. Du väljer att köpa en till bok av samma författare – alternativt frågar du i bokaffären efter en författare som skriver på liknande sätt.

Liza Marklund har därmed en auktoritet som thrillerförfattare vilket gör att du väljer henne före andra alternativ. Det är samma orsak att det är flera hundra tusen som följer vissa bloggare som skriver om vilka kläder de har på sig – samtidigt som det är knappt 10 som följer andra bloggare som skriver om vilka kläder de har på sig. Likande innehåll – men det presenterat på helt olika sätt.

Jag gillar uttrycket ”Det handlar inte om vad du skriver – utan hur du skriver det” vilket passar in väldigt bra här. Både Liza Marklund och de större bloggarna har skapat en trovärdighet som gör att besökarna/läsarna återkommer.

Självklart kan även auktoritet appliceras på E-butiker, informationsportaler och annat online. Däremot är det förhållandevis få som jobbar med att tydligt bygga upp sin auktoritet inom sin bransch. Vinsten kan däremot vara extremt stor.

Hur gör du om vill läsa lättlästa och lättsmälta nyheter? Söker på Google eller går till Aftonbladet?

Hur gör du om du vill se på gulliga kattungar som ler mot dig i ca 45 sekunder? Googlar eller går till Youtube.

Dessa webbplatser har byggt en så stark auktoritet inom sin bransch att de är självklara att besöka för den som vill ha den produkt/tjänst som de erbjuder. Nu är det svårt att bli lika dominerande som E-butik men kan man bli det självklara valet för en större del av sina kunder blir det självklart en större försäljning än om man enbart förlitar sig på spontana besök.

Auktoritet förbättrar din SEO

Att jobba långsiktigt med trovärdighet och auktoritet handlar även om att bygga SEO. Google återkommer ofta till begreppet E-A-T (Expertis, Auktoritet, Trovärdighet).

Expert kan alla vara – vardagsexperten som bloggar om smink eller finansexperten på Dagens Industri. Men det handlar om samma sak – att sticka ut och leverera bättre än medel. Det är därmed även något som Google vill värdera i rankingen.

Håkan Persson från Oxit sammanfattar det med att:

Teoretiskt innebär detta att vissa personer har lättare att skapa innehåll som rankar i Googles sökresultat inom ett visst ämne.”’

Fungerar det då i praktiken? Ja, jag vill hävda det men en stol inte kan stå på ett enda ben. Däremot kan en kombination av SEO, Content och Auktoritet göra att webbplatser rankar högt trots enorm konkurrens. Ni som jobbar inom affiliate har sett exempel på det.

Genom att bygga auktoritet får du återkommande besökare och bättre SEO. Istället för att få sporadiska besökare och ranka längre ner på Google.

Vad bör man då lägga mest fokus på?

Jag anser att riktigt bra content skapar auktoritet vilket i längden gynnar din SEO. Det är där man behöver börja. Men det är ju för att jag själv jobbar med content och kan anses vara rejält partisk i frågan. En SEO-byrå kanske hävdar att SEO är basen som sedan content och auktoritet byggs på detta. Oavsett vem man frågar så håller nog de flesta med om att auktoritet är lönsamt och något man därmed tjänar på att bygga upp. Frågan är bara vilken väg du väljer dit.

5 enkla tips för att snabbt bygga auktoritet

Vill du ha fem snabba tips som gör att du enkelt bygger auktoritet och rankar på Google?

Glöm det – Auktoritet är som vänskap. Det tar lång tid att bygga upp – men kan rivas ner otroligt fort. Däremot har jag några långsiktiga råd. De bjuder jag på någon annan gång.

 

 

Comments are closed.