browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Att straffa är kanske inte rätt väg…

Posted by on augusti 22, 2016

En nackdel att ha många småkunder är att det blir många fakturor som ska skickas iväg och som man sedan ska ha koll på. Varje månad är det i genomsnitt 4 (har nu sett över det senaste året) obetalda fakturor där jag behöver påminna kunden. Ett litet mail brukar räcka i 95% av dessa tillfällen.

Skulle jag istället slaviskt följa de lagar som finns skulle jag kunna tjäna närmare 2000kr varje månad på detta. Jag som företagare har faktiskt haft laglig rätt att ta ut 450kr i förseningsavgift sedan 2013. Då började EU-direktivet gälla som skulle ”skydda företagare från dålig betalningsmoral

Helen Bodlander har skrivit om det på Bisnodes hemsida och sammanfattar det på slutet.

Det märkliga är att trots att vi ser att i princip alla som betalar för sent och får en faktura på 450 kronor betalar utan att ifrågasätta så är det väldigt få företag som använder sig av möjligheten att ta ut den här förseningsavgiften.”

Jag kan ge dig ett svar Helen. I alla fall ett svar som gäller för mig. Bara för att något är lagligt så betyder det inte att det är bäst – eller ens trevligt. Många av mina kunder får fakturor på summor mellan 2-4000kr. Skulle jag lägga på en förseningsavgift på dessa fakturor höjer jag beloppet med 10-20%. Det är inte rätt väg att gå för att behålla sina kunder.

Det skulle kunna ge 24.000kr mer per år i kassan. Men betalningspåminnelser bör inte vara en del av ett företags inkomst (även om CSN anser annorlunda som faktiskt till största delen bekostas av avgifter).

Visst kan jag gömma mig bakom ett EU-direktiv och säga att jag gör det för att ”skydda mig från mig från dålig betalningsmoral”. Men det är ju knappast rätt det heller.

”Hej – här kommer en betalningspåminnelse eftersom du har så dålig betalningsmoral, vänligen betala 450kr extra för mina tjänster och kom gärna tillbaka sen….”

Så från och med förra veckan har jag nu infört följande:

Hej. Du har troligtvis glömt att betala din faktura med fakturanr XX. Kan du kontrollera detta och återkomma.  Någon avgift för betalningspåminnelse tar jag inte men om du känner för att betala en liten slant så kan det göras här https://www.barncancerfonden.se/stod-oss/

Ha det gott

JOHAN

Comments are closed.