browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Att göra länkfiske (inom SEO) mot en enda person

Posted by on januari 1, 2016

 
Skriv inte för Google, skriv för dina användare. Locka dessa då Google vill gå dit användarna vill gå!

Skriv inte det du vill skriva om, skriv om det som dina användare vill länka till

Så börjar Top Dogs Christian Rudolf ett gästbloggsinlägg på Contentor i vilken han lyfter upp hur man skriver för Sökmotorer och deras användare. Det är utifrån detta inlägg jag har min inspiration till detta inlägg. Men ett inlägg som inte kommer att ha fokus på att ”skriva för dina användare” utan att ”skriva för din användare”. Ibland är det viktigt att skilja på plural och singular.

textens betydelse

 

Skriv för din nyckelperson

I de flesta guider gällande hur man ska skriva lockande texter (för både Google och dess användare) så är det plural som används. Detta i likhet med hur Christian redan i inledningen av sitt inlägg lyfter upp att det är flera användare man skriver för och att det är flera användare som förhoppningsvis ska ge länkar. Ett perspektiv som mer sällan lyfts upp är att man kan tänka helt tvärtom.

Om man ser en artikel eller ett blogginlägg på en företagshemsida som marknadsföring (vilket det till viss del är) så har många skribenter som mål att nå en stor massa. Åtminstone så många som möjligt av de som är inom målgruppen. Men varför inte sätta målgruppen till enda person? Nyckelpersonen. Resten kommer om den personen nås. Genom att få nyckelpersonen intresserad är sannolikheten stor att inlägget sprids via den personen. Detta då till exakt rätt målgrupp. Tänk er själva om Blondinbella skulle länka på Twitter till en modesida eller modebloggsinlägg. Vilken effekt skulle det ge?

Men det är inte bara delningar som ger tillbaka värde. Skulle hon lagt en kommentar på sidan/bloggen skulle även det höjt värdet på sidan då det självklart ser trovärdigt ut om en stor person inom en bransch kommenterar.

I detta fall är alltså Blondinbella nyckelpersonen. Men om mode skriver jag sällan så jag lämnar den liknelsen direkt. Däremot gillar jag den vägen av marknadsföring.

Hur gör man?

Att skriva mot en enda person liknar till stor del hur man skriver till den större massan. Så jag utgår från de rubriker som Rudolf har i sitt inlägg och vinklar om de till mina tankar.

Vad vill användaren då länka till?

Det är extremt svårt att få en unik användare att länka till en specifik sida (förutsatt att man inte betalar J ) De som har stora bloggar och som är kända inom sin bransch vet värdet på sin blogg och ger inte gratis länkar. Men det är inte heller länk från just nyckelpersonen som är viktigast. Nyckelpersonens uppdrag är att sprida vidare budskapet. Så frågan blir istället ”Vad vill användaren sprida genom sociala kanaler?”. Se på vad personen brukar sprida och jobba mot detta. Är det främst roliga filmer på Youtube eller analyserande blogginlägg om hur man skriver SEO-texter? Om vi nu stannar kvar hos Rudolf så gissar jag att det är längre blogginlägg. Det är ju sådana han skriver själv.

Lär dig förstå din användare på djupet?

Vad är det som får nyckelpersonen att verkligen vilja läsa ditt inlägg eller din artikel? Det är första steget. Men lika viktigt är det att se vad det är som får personen att sprida det vidare. Jag vill påstå att det handlar oftast handlar om att lyfta upp något positivt hos personen och skriva om det med en ny slags vinkel. Vi säger att din nyckelperson har vunnit ett pris. Mängder av personer i branschen kommer skriva detta på sina hemsidor. Men om du gör det på ett annorlunda sätt kommer nyckelpersonen att lägga märke till dig mer. Gör grafer, diagram, analyserande text eller skriv på vers. Vad som fungerar beror helt på vem du vill nå.  Studera personen ett tag och se hur hen skriver, vad som länkas och vad som lockar. Research är a och o.

Våga länka ut

Inom SEO pratas det mycket om att man ska FÅ länkar. Men jag vill vända på det hävda att det även kan vara viktigt att GE länkar. För det första har de flesta pingback så de får information om när någon lägger en länk till deras hemsida. Därmed pålyser man om dem om att man skrivit ett intressant inlägg. För det andra skapar länk mer trovärdighet hos läsaren och självklart ses det som positivt hos nyckelpersonen. Det är trots allt nyckelpersonen du arbetar för att skapa intresse hos. Personligen tror jag att en länk är värd mycket i det fallet.

Fungerar det?

Jag har själv testat att skriva ett spökbloggsinlägg en gång med enbart detta fokus. I samråd med bloggägaren skapades ett inlägg där jag valde ut en artikel som en person skrivit. Hela vårt blogginlägg gick ut på att kommentera, lyfta upp aspekter och ”lagom” lyfta upp personen bakom artikeln. Målet var i detta fall i första hand kommentarer och spridning. Cirka 50 delningar på social media och två länkar blev resultatet. Ställ gärna kostnaden för ett sådant inlägg mot vad det kostar att få riktiga delningar och riktiga länkar….(Content is King)

 

Ett annat exempel är när jag skrev blogginlägget ”Varför bloggar du?” som var ett öppet svar till just Christian Rudolf gällande en diskussion kring hans videointervjuer inom SEO. Ganska kort efter inlägget fick jag ett meddelande av honom där han påpekade att kommentarsfunktionen var avstängd (är fixat nu) så någon kommentar fick jag inte som kunde öka inläggets trovärdighet. Men uppenbarligen fungerade det riktade inlägget då han hade som mål att kommentera. En person som har högt förtroende inom SEO och som därmed skulle skapat mervärde till min egen sida genom sin kommentar.

Denna artikel är en ”längre artikel med viss analytisk vinkel”. Den har länkar till vissa sidor och den lyfter upp en speciell person.

Är det ett inlägg som skrivits för att få spridning via sociala kanaler via en nyckelperson? Detta för att göra Skribentus mer synlig vilket skapar marknadsföring. Eller är det enbart ett inlägg som visar på vikten av att även jobba med smal content som enbart vänder sig en enda nyckelperson? Avgör själv.

 

Om 

Denna artikel/intervju är en del av artikelserien ”Textens Betydelse” som presenteras på Skribentus.se. Tanken är att presentera hur olika företag arbetar med text och på vilka sätt detta kan ske.  Är du intresserad av att bli intervjua eller gästblogga på detta tema? Hör gärna av dig.

 

Andra artiklar i serien:

TitelHemsida i fokusPublicerad datumGå till...
Trovärdighet i en svår branschSverigekontanter.se8 sep 2015Till inlägget
Lyfta fram Bäst-i-TestLövblås.se m.fl14 sep 2015Till inlägget
Att Göra Länkfiske Mot En Enda PersonBlogginlägg av Christian Rudolf1 jan 2016Till inlägget
Att fatta sig kort - ReklamtryckGolftryck.se2 feb 2016Till inlägget
Rätt ord och begrepp på rätt platsLövblås.se & Söderstroms.nu23 feb 2016Till inlägget

loga-bra.png

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.