browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Att fatta sig kort – reklamtryck (Golftryck.se)

Posted by on februari 1, 2016

 
Jag trivs bäst med att skriva långa texter. De texter jag absolut svårast att skriva är produktbeskrivningar. Orsaken är att de blir alldeles för långa…

Det är en konst att kunna presentera något kort. Det företag jag idag fått möjlighet att intervjua bör vara experter på detta. För det är inte mer än något ord eller maximalt en mening som de använder sig av. Så idag vänder jag mina frågor till företaget som fattar sig kort – eller i alla fall ber sina kunder göra det, Golftryck.se.

Fatta dig kort tack…

Ert företag har specialiserat sig på att skapa tryck på golfprodukter men skillnaden är väl inte stor mot annat reklammaterial där produkterna är små och texten man kan skriva relativt liten. Vad är det allra viktigaste man bör tänka på när text ska förmedlas på små tryckytor?

När man ska trycka på små ytor är det viktigt att hålla motivet så enkelt som möjligt. Allt för detaljerade motiv blir allt för ofta plottriga och svåra att tyda. Vi brukar rekommendera våra kunder att därför välja en eller maximalt två färger och hålla det enkelt. Oftast går det bra att trycka logan men i vissa fall får man göra en förenkling av den för att den ska göra sig bra. Det blir ungefär samma tanke man får göra om det ska vara en text. Att hålla det enkelt och kort. I vissa fall får man göra en förenkling av slogan eller liknande.

textens betydelse

Många företag gör produkter med tryck och ger ut till kunder eller blivande kunder. Det blir då som reklammaterial. De vill inte bara att personen ska se trycket utan även ”lägga till märka till det”. Vad kan ni ge för råd för att trycket inte bara ska bli synligt utan även att de även ska bli sett?

För att lyckas med sin tryckta marknadsföring är det viktigt att synas i rätt sammanhang. Golfbollar med tryck är ett effektivt sätt att marknadsföra sig, om kunderna finns på golfbanan samtidigt som t-shirtar, kepsar och badbollar vänder sig till en annan kundgrupp. Det första man måste tänka på är kundgruppen och var de finns. Det tror vi är en nyckel till att bli sedd.

Sen får det inte vara för smått och krångligt att tyda (se svar ovan). Förutom detta är det viktigt att få sitt tryck att sticka ut.

 

gbHar ni något exempel på tryck som inte blivit speciellt lyckade utifrån val av text/bild?

Normalt är inte fotografier speciellt bra för tryck. Men undantag finns naturligtvis, till exempel om man trycker en folder eller liknande. Tryck som görs på textilier, golfbollar eller liknande kräver ett enkelt tryck som snabbt kan uppfattas.

Vi tycker exempelvis att Pizza Hut lyckats bra med sina reklam- och profiltryck på bland annat golfbollar. Logotypen som är i 4 färger syns tack vare hög upplösning och en inte allt för detaljerad design syns mycket bra på bollen. Samma sak gäller Fosters som på bilden har en version av sin logo i tre färger. De flesta företag har sin vanliga logotyp i flera olika utföranden, som ska passa olika tillfällen. En god idé är att använda andra färger än normalt på ett tryck mot vit yta, men det beror helt klart på hur logotypen ser ut från början.

 

Ni har specialiserat er på golf – varför? Ser ni någon större fördel med att ge ut produkter med reklamtryck på golfprodukter mot andra produkter?

Golf är bara en av många effektiva områden där man kan synas. Men eftersom många företagsledare spelar golf kan det vara ett bra sätt att få ut sin logotyp bland vänner, anställda och även kunder. Som vi var inne på tidigare handlar det om att synas där kunderna finns. Jag skulle inte säga att reklamprodukter inom golf är bättre eller sämre än andra produkter inom marknadsföring. Det handlar främst om att rikta sitt budskap.

Om man ser på profilprodukter som marknadsföring så är det en av de svåraste marknadsföringsvägarna att mäta gällande effektivitet. Går det ens att mäta eller hur bör man se på denna marknadsföring?

Det är svårt att mäta exakt hur effektiv denna typ av marknadsföring är i likhet med mycket annan marknadsföring. Man får se det på lång sikt. Om företaget får behålla befintliga kunder, och även få nya uppdrag tack vare en så pass billig och enkel gåva är det antagligen en god investering. Men visst är det svårt att veta vad som är effekt av exakt dessa produkter. Men efterfrågan ökar överlag vilket iallafall bör vara ett tecken på att det är en kostnadseffektiv marknadsföringsväg.

 

Om 

Denna artikel/intervju är en del av artikelserien ”Textens Betydelse” som presenteras på Skribentus.se. Tanken är att presentera hur olika företag arbetar med text och på vilka sätt detta kan ske.  Är du intresserad av att bli intervjua eller gästblogga på detta tema? Hör gärna av dig.

 

Andra artiklar i serien:

TitelHemsida i fokusPublicerad datumGå till...
Trovärdighet i en svår branschSverigekontanter.se8 sep 2015Till inlägget
Lyfta fram Bäst-i-TestLövblås.se m.fl14 sep 2015Till inlägget
Att Göra Länkfiske Mot En Enda PersonBlogginlägg av Christian Rudolf1 jan 2016Till inlägget
Att fatta sig kort - ReklamtryckGolftryck.se2 feb 2016Till inlägget
Rätt ord och begrepp på rätt platsLövblås.se & Söderstroms.nu23 feb 2016Till inlägget

loga-bra.png

Comments are closed.