browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Affiliate 2016 – Enligt affiliateföretagen Del 1

Posted by on maj 30, 2016

På Nichehacks.com publicerades i början av året en artikel där 37 experter inom affiliate fick uttrycka sina åsikter om hur affiliateåret 2016 kommer att bli. De såg även bakåt och konstaterade att de två starkasta trenderna för 2015 var ”mobilgeddon” och ”trovärdiga webbplatser”.

Även om experterna lyfter fram olika saker så är det en röd tråd som går genom nästan alla svar – Ge mervärde till besökaren.

”The affiliate formula is always the same – find out what people need or desire (pain points) and put the solution in front of them.”

“Instead of your standard niche Amazon affiliate site, why not take a more holistic view of the visitors? What problems are they trying to solve? “

“Focus on the value provided and user expreince

“Consumers will be less likely to just click on links… as an affiliate you will have to spend more time creating valuable content and educating before you generate the sale.”

“Provide value to their audience and work hard to grow their following”

“Your success will come down to your ability to create a connection with your audience”

”Landing pages must be optimized for the user and not for Google search or Google Adwords”

En trend är därmed att vi rör oss mer mot affiliatesidor som faktiskt ger ett mervärde. Det kan vara en jämförelsesida, en sida med trovärdiga recensioner eller unika infallsvinklar. Men något mer än att bara lägga upp produkter som man sedan länkar till.

Jag kan varmt rekommendera artikeln då den inte minst ger infallsvinklar som kan vara bra att ta med sig under resten av året.

Trender 2016 – Från Adtraction och Adrecord

Men samtidigt så handlar det inte enbart om trender och utveckling. Det är inte bara en gång som jag velat marknadsföra en produkt men insett att de företag som är kopplade mot svenska affiliateföretag inte har denna produkt.

Ett exempel var när sökordsplaneraren visade mig att ca 900 sökte på ordet varje månad, det var knappt något motstånd alls och därmed skulle det varit en produkt som skulle passat utmärkt på en av mina microsajter (kiltar.se).  Men vad göra när ingen hade denna produkt.

Så hur man än resonerar så landar allt på vilka företag och vilka produkter som erbjuds från, Adtraction, Adrecord osv. Har därför valt att intervjua dessa företag och valt ut de två företag som jag själv jobbar mest mot och som brukar ha riktigt snabb service, Adtraction och Adrecord. Jag börjar med Adtraction och kommande inlägg (29/5) kommer att handla om hur Adrecord ser på saken.

Vi börjar med Adtraction

Adtractions syn på framtiden

Enligt ett stort antal affiliateexperter i USA (artikel i Nischehacks.com) anser att en trend är att ge ”mervärde till besökaren”. Att det inte räcker med enkla sidor som presenterar produkter utan att man i längden behöver jobba bredare. Detta då främst med tanke på större sidor och inte microsidor. Är det något som även påverkar erat sätt att arbeta?

Generellt sett utvecklas affiliatebranschen helar tiden. Publicister blir mer professionella och tillför mer och mer värde till både slutkund och annonsör. Det medför bl.a. att publicister vill ha mer information om produkter och tjänster (gärna i realtid) och tillgång till nya verktyg. Självklart påverkar detta Adtractions sätt att arbeta, eftersom vårt mål är att vara det bästa nätverket för både publicister och annonsörer. Vi lägger därför mycket tid och kraft på system- och affärsutveckling. 

Grundidén med affiliatemarkandsföring, Betala endast för resultat, är fortsatt relevant och bra även om 10-20 år, men det kommer att utvecklas upp nya sätt att spåra trafik och avslut och det kommer att utvecklas nya modeller för att fördela ersättningen mellan olika publicister som på olika sätt bidrar till ett köp.

 

Hör affiliates av sig till er och önskar speciella program? Hur mycket kan vi påverka?

Ja, det är ganska vanligt att affiliates hör av sig med önskemål och tips. Det är vi mycket tacksamma för. Det finns flera exempel på att tips från affiliates har resulterat i nya affiliateprogram hos Adtraction. 

Vår erfarenhet är att bolag måste ha en viss historik och en viss omsättning för att programmen ska fungera. Vi arbetar med följande övergripande kriterier .

Etablerade företag som har verkat i mer än 12 månader Inriktade mot konsumenter (B2C) Företag som har nått minst fem miljoner i försäljning på nätet

 

Vad skulle ni ge för råd till någon som vill börja med affiliate år 2016.

Detta kan vi prata mycket om, men om jag ska hålla svaret någorlunda kort tror jag att det är bra att fokusera på att bygga en bra sajt och ett bra innehåll som konsumenter på ett eller annat sätt har nytta av sin köpprocess. Jag tror också att det är lättare att göra ett riktigt bra jobb som publicist om man själv gillar den bransch eller de produkter man marknadsför. 

Jag tycker också förstås att det är bra en idé att starta ett konto hos oss. Vi har tydliga guider och en fantastisk support. (Ja det håller jag med om Red.anm)

 

Lån. Så fort jag hör någon som ska starta upp en ”stor affilatesida” så handlar det om lån. De 10 mest lönsammaste annonsörerna hos Adtraction (EPC) är låneföretag. Var finns pengarna för de som inte vill slåss inom lån?

Det stämmer att låneprogrammen har högst EPC, men huvuddelen av Adtractions omsättning kommer från andra branscher. Det hänger ihop med att runt 30% av programmen är låneprogram och resten är olika typer av e-handel. 

Det finns alltså goda möjligheter att tjäna pengar på annat än lån. Hög genomsnittlig EPC för lån innebär ju inte att alla publicister har en hög EPC inom lån. Jag tror att det bästa är att fokusera på branscher man själv är intresserad av och där man har något att tillföra. 

Vi ser riktigt bra volymer inom Kläder & accessoarer, Mat & dryck, Bygg & trädgård,Presenter & blommor, Hälsa & skönhet osv. Det finns faktiskt exempel på publicister med riktig hög EPC i alla branscher och det finns publister som livnär sig på sina sajter i alla branscher. 

 

Lyft upp valfri bransch och berätta om fördelar/nackdelar

Vi tror mycket på försäkringsbranschen den 30:e maj tillkommer ännu ett försäkringsbolag, Svedea.  Försäkringar är en komplex produkt och publicister är duktiga på att jämföra just komplexa produkter. Försäkringsmarknaden är stor och det finns uppstickare som utmanar det stora bolagen.

Sedan finns det förstås en del utmaningar inom försäkringsbranschen. Just eftersom produkterna är komplexa kan onlinekonverteringen vara lägre än i andra branscher. Vi tittar på olika modeller för att adressera den problematiken, tex Pay Per Call-lösningar, där affiliates får betalt för samtal de levererar till kunden. En av våra försäkringskunder ringer upp alla potentiella kunder som kommer in via affiliate. Det tror vi är en bra modell för att maximera konverteringen.

 

Ok tackar – och om ni får in något program som har säckpipor så hör av er. Jag lovar att bli den första att skapar en landningssida oavsett om det handlar om leksaker eller riktiga dyra varianter. 

Har Jonny Elofsson från Adrecord samma syn på utvecklingen? Svaren kan ni se här

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.