browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Affiliate 2016 – Enligt Adrecord

Posted by on juni 5, 2016

I föregående blogginlägg intervjuade jag Adtraction om framtiden inom Affiliate. Idag är det dags för Jonny Elofsson på Adrecord att svara på nästan identiska frågor. Kommer det skilja sig något mellan företagen eller ser de lika på framtiden?

Vad ser ni för trender inom affiliate under 2016 men även framåt?

Det börjar bli tjatigt nu men vi vet alla att det mobila i många fall är större än desktop och den övergången kommer att fortsätta vilket så klart gör det extremt viktigt för affiliates och alla med närvaro online att lägga krut på den mobila upplevelsen. Det måste vara superenkelt för mobila användare i farten att genomföra det de vill göra på ett snabbt och smidigt sätt.

I övrigt täcker vi delvis vad som komma skall under kommande frågor nedan men generellt kan man väl säga att affiliates många gånger är snabbare att anpassa sig till nya trender än vad vi som nätverk är. Affiliatemarknadsföring har ju i 20 år varit väldigt fokuserat kring marknadsföring med banners och länkar på webbsidor men idag ser vi ”affiliates” som jobbar med kanaler i sociala medier, till exempel Instagram, Snapchat och YouTube. Dessa kanaler har inte sällan en enormt stor publik och där personen bakom kanalen i praktiken arbetar resultatbaserat, precis som affiliates alltid gjort, men där vi som affiliatenätverk har svårt att skapa den där viktiga relationen mellan våra kunder och affiliaten, eller som det heter i detta sammanhang, influencern. Här händer det mycket just nu och om det ska gå under begreppet affiliate eller ej är ju upp till var och en, i praktiken finns många likheter då det handlar om att skapa relationer och leverera ett värde för en produkt eller ett varumärke på ett eller annat sätt.

Enligt ett stort antal affiliateexperter i USA (artikel i Nischehacks.com) anser att en trend är att ge ”mervärde till besökaren”. Att det inte räcker med enkla sidor som presenterar produkter utan att man i längden behöver jobba bredare. Detta då främst med tanke på större sidor och inte microsidor. Är det något som även påverkar erat sätt att arbeta?

Vi håller helt med om detta och vi försöker även att förmedla våra tankar till affiliates. Som affiliate behöver man så klart experimentera med allt för att hitta ett upplägg som fungerar och som man trivs att arbeta med varje dag. Vi har alla möjliga typer av affiliates hos oss, både större varumärken och affiliates med hundratals mindre nischsidor, och hur man väljer att lägga upp sin affiliatesatsning är så klart upp till var och en och hur man vill jobba och vilket mål man har. Vill du göra den exit en dag så är det så klart enklare att sälja en tjänst med ett väletablerat varumärke och hundratusentals besökare än 250 sidor inom backpacking även om det senare kanske har lika mycket trafik tillsammans som det förstnämnda. Personligen hade jag byggt en bra tjänst med ett eget varumärke alla dagar i veckan där fokus hela tiden skulle vara att skapa ett grymt värde för besökarna med ständig målsättning att få dem beroende av tjänsten.

Hör affiliates av sig till er och önskar speciella program? Hur mycket kan vi påverka?

Det händer ofta och det är väldigt viktigt för oss med önskemål och feedback från affiliates då det hjälper oss att veta vart vi ska lägga våra resurser. Vi är helt beroende av förtroendet från affiliates och annonsörer och rekommendationer från affiliates leder många gånger till att vi startar upp affiliateprogram i vårt nätverk. Annonsörer vill jobba med de närverk som affiliates känner ett förtroende för och genom att affiliates rekommenderar oss så blir det enklare för oss att motivera för en specifik annonsör att de bör välja vårt nätverk för sin affiliatemarknadsföring.

Vad skulle ni ge för råd till någon som vill börja med affiliate år 2016.

Satsa på kvalitét, värde och bygg ett varumärke. Som affiliate slussar du normalt ofta trafik, sedan är det klart. Fokus behöver vara att bygga långsiktiga relationer med besökare och annonsörer för att nå bra resultat. Får du återkommande trafik tack vare en bra tjänst och goda relationer så blir automatiskt annonsörerna beroende av din trafik och du kan få bättre betalt än om du enbart slussar sporadisk trafik. Dessutom blir du mindre beroende av till exempel Google och det skadar ju inte.

Lån. Så fort jag hör någon som ska starta upp en ”stor affilatesida” så handlar det om lån. Var finns pengarna för de som inte vill slåss inom lån?

Som affiliate behöver man ligga steget före hela tiden för att lyckas riktigt bra. Personligen tror jag till exempel att det om något år kommer att bli lika vanligt att handla nya bilen online som idag med linserna eller matkassen. Sedan finns det så klart andra områden som kan bli minst lika stora och det är dessa man måste hitta och börja bearbeta så tidigt som möjligt för att vara så etablerad som möjligt när alla andra inser det du redan insåg för två år sedan. Enklare sagt än gjort så klart. Affärer mellan företag (b2b) kan man ju fundera kring också då volymen affärstransaktioner online pekar spikrakt uppåt. Det är människor som handlar av varandra även här och kan man som affiliate dra nytta av detta så kan man bli väldigt framgångsrik. Den stora frågan just nu är väl bara hur och vart man börjar.

Har ni märkt någon inriktning som vuxit eller efterfrågats mer 2016 än tidigare?

Affiliatemarknadsföring växer som helhet skulle jag säga i och med att efterfrågan ökar tack vare den underliggande tillväxt vi ser hos våra kunder. Vi och affiliates gynnas så klart av att bland annat handeln online växer och att fler och fler tillbringar mer tid och pengar online. Sedan finns det så klart vissa områden som växer snabbare än andra och här har exempelvis möbler, byggvaror och inredning gått starkt de senaste åren och liknande trender kommer vi så klart att se även framgent. Konsumenten lägger mer och mer pengar online och som nämnt under föregående fråga så har vi inte långt kvar till transaktioner på hundratusentals kronor från privatkonsumenter.

Flera experter nämnde även video som något som kommer att komma starkt. Jobbar ni något mot videoannonser?

Inte i dagsläget men vi ser vad som händer och är medvetna om att vi behöver bli bättre på bland annat video för att kunna erbjuda våra kunder och affiliates bra lösningar som fungerar i olika typer av kanaler.

 

Läs även: Affiliate 2016 – Enligt Adtraction

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.