browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

 Vi introducerar infografer…vem behöver?

Posted by on juni 1, 2016

 

Att illustrera en faktatext med ett diagram kan vara otroligt illustrerande. Begreppet ”en bild säger mer än tusen ord” stämmer väldigt bra.

Men samtidigt upplevs diagram många gånger vara tråkiga och till och med svåra att läsa av. Det ska vara tydligt och användarvänligt. Dessutom gärna utformat på ett sätt som lockar besökaren att titta på informationen. Inte helt lätt alltså.

Själv har jag blivit förtjust i infografer. Det är som InternetWorld skriver i en artikel där de lyfter upp fördelarna med infografer  ”en infograf kan sätta guldkant på budskapet”.  Istället för en vanlig (ofta intetsägande) bild skapas en infograf som skapar intresse. Det lilla extra som kan lyfta en text från att vara intressant till att bli viral.

140723-entwurf-infografik-tirendo-lisaEn stor fördel med infografer är att man kan lägga sig i ”ytterkant” gällande vad företaget egentligen säljer för produkter eller tjänster. Ett lysande exempel kan tas från Tirendo som presenterar statistik om färger på bilar och ökad olycksfrekvens kopplad till färgen. De lägger även med statistik om vem som tutar mest och vilka som tar rst risk i trafiken. Infogrammet kan ses till höger och ses i sitt hela sammanhang här.

Företaget säljer bildelar så den mesta av den fakta som presenteras i infografen är ”irrelevant”. Det handlar inte om vad man ska tänka på när man lagar bilen eller vilka bildelar som säljer mest. Det handlar mest om att gula bilar krockar mindre än svarta och att förare tutar mindre på helgen än på vardagar.

Men det är just det som är poängen. Med en infograf kan man lägga sig i ytterkanten av sitt område och skapa intresse trots att det inte enbart handlar om exakt företagets produkter. Det blir ett lättsamt sätt att presentera fakta.

Så varför jobbar inte fler med infografer?

Visst finns det, inte minst i dagstidningar. Men generellt lite på hemsidor.  Av ett stort SEO-företag fick jag svaret ”det är för dyrt”. Det tar för lång tid att producera och därmed väger inte fördelarna upp kostnaden.

Så utmaningen ligger i att kunna skapa dem för en billig penning. Ska det vara svårt? Det finns till och med gratisprogram på nätet som exempelvis Infogr.am där man bygger upp grafen. Men det är nog inte produktionen som tar tid utan insamlande av fakta. Enda sättet är att testa…

Har ni behov av en infograf så hör gärna av er. Vi behöver testprojekt som självklart sker till kraftigt rabatterat pris. Tanken är att hitta en struktur att bygga kring och då behövs riktiga projekt att jobba med. Att enbart skapa påhittade projekt känns inte lika relevant.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.